Blog
0   3

Materialitetens erindringsmuligheder

Abonner på nyt om Folkeskolens håndværk og design-rådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Hvordan materialer og fortællinger er med til at danne vores elever.

 

 

Han kom som den sidste ind ad døren. Sukkende, med hovedet hængende tungt. 

Han gad virkelig ikke. Syntes det var mærkeligt, at han skulle være med. Han kunne da ikke huske noget! 

Artiklen fortsætter under banneret

Men med det var han. I et interview med 3 andre elever fra samme 4.klasse. Om et forløb, de havde været med til, et helt år forinden. Så jo, der var ganske gode chancer for, at eleven ikke kunne huske noget. Men det var en chance jeg tog.'

Interview

Anledningen til interviewet var en eksamensopgave på mit kandidatstudie, omhandlende elevers praktiske kundskaber. Og lige præcis denne elevs (manglende) erindringer blev et af omdrejningspunkterne i opgaven. For det viste sig, at eleven rent faktisk kunne huske noget. 

Interviewet foregik som en samtale rundt om en høvlebænk, hvor alle materialerne fra forløbet lå til fri “kropslig sansning”. Jeg opfordrede eleverne til at tage en hammer imens vi talte sammen, og imens der blev dimset med den, begyndte eleverne at fortælle om det de huskede af forløbet. Rundt om høvlebænken blev der skabt en kollektiv erindring om dengang for et år siden, hvor de skulle slå deres første søm i, vikle garn og binde knuder. Denne fælles erindring førte til, at den omtalte elevs personlige erindring blev vakt til live. Nu kunne han huske forløbet! Og ikke nok med det, hans personlige erindring om, hvad der var sværest i forløbet, og hvorfor det var svært, blev også vækket i samtalen omkring høvlebænken.

Erindring

Det viste sig nemlig, at det sværeste for eleven var det allerførste slag med hammeren, hvor sømmet skal i træet. Angsten for at slå sig selv i fingrene var meget tydelig i hans beskrivelser. Men det interessante var også, at eleven godt vidste hvorfor han var bange. Han erindrede nemlig, at han tilbage i 1.klasse havde klippet sig i fingeren så det blødte kraftigt. Den erindring havde sat sig så kropsligt dybt i eleven, at han, 2 år efter, havde svært ved at gå i gang med opgaven at slå søm i. 

Men han overkom sin angst ved hjælp af underviser og sin sidemand, som hjalp ham til at forstå hvordan værktøjet skulle benyttes korrekt, så skader kunne undgås. Dette kunne eleven også huske nu, hvor han erindrede de andre ting.

Den materielle dannelse

Det er hvad det materielle gør ved os: det hjælper os til at erindre vores liv! Om det er værktøjet eller materialet det benyttes i, om vores kroppe arbejder i det materielle, om det er billedet af mor da hun var barn, smykket fra farmor eller den der grimme souvenir fra ferien; de er alle med til at give os erindringer om noget der engang er sket.

De er ganske enkelt med til at danne os.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Håndværk og designnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Foreningen for håndværk og design.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.127 andre er allerede tilmeldt

Billedkunstnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med foreningen Danmarks billedkunstlærere.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
1.534 andre er allerede tilmeldt

Ernæring og sundhedsnetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for madkundskab, sundhed og ernæring. I samarbejde med Foreningen for madkundskab.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
727 andre er allerede tilmeldt