Fremtidsbyen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Netop nu knokler elever fra mange skoler med dette års 'FIRST LEGO League projekt'. Temaet er fremtidsbyen.

Udfordringen blev offentliggjort midt i september på www.hjernekraft.org, hvor man også kan følge udviklingen. I læsende stund er der to uger endnu, til resultaterne skal præsenteres. I Danmark foregår det ved 'turneringer' i Ballerup, Billund, Herning, Nordborg og Aalborg.

Arbejdsformen er også en udfordring til skoletænkningen, idet lærerne skal træde to skridt bagud og overlade problemløsningen til eleverne. De skal blandt andet konstruere og programmere en robot, som kan løse nogle givne opgaver på en nøje defineret bane. Det er her, udfordringen er tydeligst.

Lærerne kan jo ikke konstruere og programmere den robot - de har ganske enkelt ingen forudsætninger herfor. Det har eleverne heller ikke i udgangspunktet; men det får de, fordi de har tiden til at arbejde med problemstillingerne!

Det er i øvrigt det, der har fået mig til at indse, at vi lærere er 'rationaliseringsarbejdere'. Vi er der for at øge elevernes læringshastighed. Der er ikke skoletid - eller livstid - nok til, at eleverne selv kan erfare og opbygge al den viden og indsigt, vi ønsker, de skal have. Derfor må lærere på forskellig vis øge optagelseshastigheden. Ved dette projekt erfarer eleverne dog, at de selv kan opnå viden og indsigt - givet de rette omstændigheder. Når det er slut, ved lærerne stadig ikke meget om konstruktion og programmering af en Lego-robot, men det gør eleverne. Det er blandt andet den viden, de skal fremlægge på turneringsdagen.

Som med så meget andet i skolen er det ikke denne viden og indsigt i sig selv, der er målet. Det er derimod den metaviden, eleverne opnår. Herunder viden om, at robotter er styret af programmer, der er skrevet af mennesker.

At eleverne også selv er i stand til at skrive sådanne programmer, kan enhver interesseret overbevise sig om ved at besøge et af de fem danske turneringssteder lørdag den 9. november. Tider og steder finder man på www.hjernekraft.org

Metro'en, som forhåbentlig åbner på lørdag i København, er - apropos robotter og fremtidsby - en robot, men nu er der selvfølgelig ikke megen fremtid over den - ud over de strækninger, der mangler at blive bygget færdige.

'Robot?' Ja, Metroen er jo et førerløst tog, men det er ikke fjernstyret. Det er styret af programmer og et hav af 'målepunkter'.

Det er klart, at metrodriften overvåges på flere niveauer af mennesker, og at disse kan gribe ind i afviklingen, men grundlæggende klarer programmerne (forhåbentlig) det hele problemløst: www.m.dk