Mentor skaber rammen

De net-studerende mødes med hinanden og en mentor i lokalområdet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mentor, mig? Sådan fløj det igennem Henriette Gadegaards hoved, da hun blev spurgt, om hun sammen med kollegaen Peter Villadsen ville være mentor for otte net-lærerstuderende.

'Jeg har kun været lærer siden 1994 og føler ikke, at jeg har en masse erfaringer, som kommende lærere har brug for at få at vide, men ved nærmere eftertanke var det måske alligevel noget for mig. En mentor er jo først og fremmest en person, som man kan stille spørgsmål til og drøfte sine opfattelser af skoleverdenen med. Jeg har fået så mange påvirkninger gennem mit arbejde, at det kan forsvares', siger hun.

Mentorordningen er et vigtigt element i Nørre Nissum Seminariums net-læreruddannelse. Samtlige studerende er med i en studiegruppe i deres nærområde, og samtlige grupper er knyttet til en lokalskole, hvor en eller flere lærere får løn for at fungere som mentor. Mentoren skal støtte den studerende i studiearbejdet, og det tror Peter Villadsen vil blive tilfældet.

'Vi skal være med til at skabe rammen for, at de studerende kan mødes, og give dem et indblik i skolens kultur. Det vigtige er, at vi ikke omklamrer og styrer, men ansporer og står til rådighed. Lykkes det, er det en rigtig god og spændende ordning', siger han.

Henriette Gadegaard: 'Ordningen kan være med til at nedbryde det praksischok, som mange lærerstuderende får, når de bliver ansat. De studerende kommer også i kontakt med erfarne lærere, når de er i praktik, men det er ikke så tæt, fordi perioden er kort. Vi følger dem gennem et helt år og står til rådighed, når de vil snakke om noget'.

Hun har selv taget en almindelig læreruddannelse. Hvordan er den sammenlignet med net-læreruddannelsen? 'Det er svært at sige. Det stiller store krav, at de hele tiden skal være forberedt, og de kommer nok til at savne debatten i klassen. Der skulle vi gerne på banen, så det bliver lidt lettere for dem at få en dialog om studiet'.

Er der tale om et discountstudium? 'Det hører man en gang imellem. Min holdning er, at net-lærerstudiet skal have en chance. Der er gode elementer i det - som for eksempel mentorordningen. Den peger fremad, og de studerende er generelt voksne mennesker med livserfaring. Det giver en god baggrund for at studere via nettet'.

Henriette Gadegaard kender mentorordninger fra et besøg på virksomheden Oticon, der har haft mentorer i mange år. Hun tror, de har en fremtid i folkeskolen.

Underviserne på seminariet er uddannet på universitetet, og færre og færre af dem har været på en folkeskole. Derfor er der behov for kontakt mellem studerende eller nye lærere og erfarne og gerne på en formaliseret måde som den, der indgår i net-læreruddannelsen.

Mentorerne får 21 timer per halve år for at løse opgaven.

kaare

Haderslev Seminarium

Haderslev Seminarium oprettede læreruddannelse som fjernuddannelse i 2001. Den er ligesom uddannelsen i Nørre Nissum opbygget med en række weekendseminarer, studiegrupper og e-learning, men har ingen mentorordning.

I år er der 169 studerende på uddannelsen. Frafaldet på årgang 2001 har været det samme som på den almindelige læreruddannelse.

Haderslev Seminarium har offentliggjort en statistik over fjernstuderende årgang 2001.

64 procent er over 30 år 58 procent bor uden for Sønderjyllands Amt 74 procent er kvinder 84 procent har en hth-, en hhx-, en hf- eller en studentereksamen.

Læs: www.haderslevsem.dk

Nørre Nissum Seminarium

Nørre Nissum Seminarium oprettede sin net-læreruddannelse i august 2002. De studerendes daglige studiemiljø udgøres af et netværk af mødesteder, seminarielærere og folkeskolelærere. Uddannelsen har samme indhold og omfang som den kendte læreruddannelse, men er tilrettelagt, så studerende, der på grund af bopæl, job og familie har svært ved dagligt at nå seminariet, kan være med. I år er der 130 studerende på uddannelsen.

Læs: www.nns.dk

Powered by Labrador CMS