Debat

Skala sat ud af kraft

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skal vi som lærerstuderende vurderes efter seminariets dårlige økonomiske situation? Eller skal vi vurderes ud fra den, på seminariet, gældende studieordning? Vi som studerende på Odense Seminarium mener, det sidste må være gældende. Ikke desto mindre kan man på beklagelig vis læse det modsatte i Folkeskolen nummer 36. Hvor er censorenes professionelle stolthed? Censorerne er ansat til at være garanter for en ensartet landsdækkende forståelse af karakterskalaen. Det lever de åbenbart ikke op til!

Der hersker ingen tvivl om, at de foregående år økonomisk set har været smertefulde for seminariet. Men vi må også konstatere, at der er sket forbedringer det sidste år, og at denne positive udvikling fortsætter. Eksempelvis har samtlige fag fået hele otte procent flere undervisningstimer i indeværende studieår.

På seminariet opererer vi med fire forskellige studieformer: Flerholdsundervisning, forberedt vejledning, studielektioner med vejledning samt holdundervisning. Det er kun i den sidstnævnte, der er direkte konfrontationstimer. Hvis man i Dansk Magisterforenings Seminarieafdelings undersøgelse i Folkeskolen nummer 36 havde medregnet alle former for undervisning, ville antallet af lektionstimer unægtelig have været højere. Derfor stiller vi os uforstående over for nævnte undersøgelse!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I disse sparetider må vi stille os selv, og censorerne, det spørgsmål, om det er umuligt at blive klogere uden for planlagt undervisning?

Mikkel Villadsen og Louise Theil

Lærerstuderendes Landskreds Odense