Debat

Ebbe i kassen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I de seneste numre af Folkeskolen har der været røster fremme om, at antallet af hovedstyrelsesmedlemmer ikke nødvendigvis behøver at være 28 - for som det nævnes i et indlæg af hovedstyrelsesmedlem John Illum, så vil en reduktion på bare fire hovedstyrelsesmedlemmer give en besparelse på to millioner kroner (utroligt, at det koster så meget at have en repræsentant i denne styrelse? - men det gør det åbenbart!).

Men da det nu koster så meget, og da der tilsyneladende er ebbe i kassen, så vil jeg foreslå, at pensionistgruppen trækker begge sine to medlemmer ud af hovedstyrelsen, så vi på den måde kan medvirke til, at der måske kan komme balance i foreningens regnskab.

Jeg kan da godt se, at for pensionisternes to repræsentanter, som absolut har gjort et stort arbejde, kan det være bittert pludselig at skulle stoppe en spændende opgave, men for vi tusindevis af lærerpensionister ud over hele landet har vores medlemskab jo ikke haft den helt store betydning. Vi har med mange års mellemrum måske kunnet være heldige at komme med på et af de tredagespensionistkurser, som hvert år afholdes på kursusejendommene. Men masser af lignende kurser kan man jo deltage i på højskoler rundt i landet, og fordelen ved disse kurser er, at man ikke skal gå og vente i årevis for at blive optaget.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Et argument mere: Vi lærerpensionister, som er i den lukkede gruppe, er jo nu med i Statspensionisternes Centralforening og får vores faglige interesser varetaget der, så derfor behøver vi ikke at belaste DLF med vore pensionsproblemer.

Endelig: Når vi pensionister stadigvæk er repræsenteret i DLF, så er det vel i grunden lidt nostalgi - og ikke ret meget andet - for den pædagogik, nutidens pensionistgruppe i sin tid gik ind for, den er næppe særlig gangbar i nutiden skole.

Tage Aarup

Albertslund