Debat

Lærerarbejdets kompleksitet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Forhenværende lærerformand i Odense, Niels Munkholm Rasmussen, anbefaler i sidste nummer af Folkeskolen DLF at gå ind for Ny Løn med brask og bram og standse, hvad han kalder den 'ideologiske' lønkamp. Formålet skal være at indhente det lønefterslæb på to millioner kroner i livsløn, der kan konstateres i forhold til udvalgte lønmodtagergrupper i det private med udgangspunkt i niveauet fra 1969. Men for det første har lønefterslæbet altså været under opbygning i 33 år. Det stammer således i alt væsentligt fra længe før, Ny Løn i midthalvfemserne kom på banen. Kigger vi os lidt omkring, kan det ydermere konstateres, at danske lærere deler skæbne med lærere i alle andre lande, vi normalt sammenligner os med. Om vi så lægger os fladt ned på ryggen og lader os køre over af managementtænkerne, kan dette efterslæb ikke indhentes. Arbejdsgiverne har for længst bøjet det i neon, at Ny Løn ikke betyder højere løn, og den sidste overenskomst dokumenterer dette til fulde. Endelig skal det hele tiden huskes, at hvad nogle kolleger måtte vinde på Ny Løn, tabes af andre. Det er selve systemets idé, at de ansatte skal konkurrere om løntillæggene. Og for det andet er lærernes modstand mod Ny Løn ikke begrundet i, at (citat:) '... DLF er for fin til en traditionel fagforeningspolitik'. Den udspringer af det forhold, at lærerarbejdet i bund og grund ikke er et traditionelt lønarbejde. Ny Løn som ledelsesinstrument forudsætter bæredygtige kriterier for den 'særlige' indsats, der skal udløse kontant præmiering. Ingen - ej heller Niels Munkholm - har til dato præsteret noget, der bare antydningsvist ligner et troværdigt bud på sådanne kriterier. Manglen på konstant--er, mængden af variabler og vægtningen af bløde kompetencer udelukker så primitive værktøjer. Lærerarbejdet udfoldes i et fraktalt kaos, hvor den væsentligste drivkraft er noget så abstrakt som lærerens engagement. Lærerprofessionen er med et nyt trendy ord, som vi måske kan bruge, når vi skal forklare os: Hyperkompleks.

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler