God ferie - nu er du arbejdsløs

Flere unge lærere ville blive i folkeskolen, hvis feriereglerne var enklere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For et par uger siden skrev en ung lærer et læserbrev her i Folkeskolen om det ejendommelige fænomen, der kaldes ferie. Jeg tillader mig at bruge denne 'Bagsmækken' på at bakke op om hans holdning. Jeg er nemlig ligesom han fuld af forundring over, hvorfor det ikke er muligt for DLF og dlf/a at finde en løsning på det ikke ukendte 'ferieproblem', der er for os unge, nyuddannede lærere.

Hele den danske lærerstab har netop holdt en velfortjent og dejlig lang sommerferie. Og ligesom det gør sig gældende for alle andre offentligt ansatte, skal man, det første år man er ansat på en dansk skole, gøre sig fortjent til at afholde ferie. I det foregående skoleår har jeg optjent ret til 15 dages ferie, hvor jeg - cirka tre uger forsinket - modtog feriedagpenge (et beløb, der svarer nogenlunde til, hvad jeg trofast indbetaler hver tredje måned til dlf/a). Det er vel i og for sig en udmærket ordning, at man skal gøre sig fortjent til ferie. Jeg forstår den godt nok ikke, men jeg er offentligt ansat og må derfor følge de regler, der gør sig gældende for denne kategori i det danske erhvervsliv.

Nu er det bare sådan, at vi lærere ikke selv er herrer over, hvor lange og hvor mange ferier vi holder. Da vores sommerferie som bekendt er en del længere end de 15 dage, skulle jeg melde mig på Arbejdsformidlingen i ferien for at melde mig arbejdsløs og, i kraft af dette, ledig på arbejdsmarkedet. Dette er, set fra min synsvinkel, en fuldstændig vanvittig ordning, jeg er jo ikke arbejdsløs. Det var jeg ikke før ferien, og eftersom min inspektør ikke er blevet godt og grundigt træt af mig i mellemtiden, er jeg heller ikke arbejdsløs her efter ferien. Så jeg forstår ikke, hvorfor jeg i min ferie skulle tage hjem og vente 1,5 timer på arbejdsformidlingskontoret for at melde mig ledig. Jeg har fuld forståelse for, at lærere ikke skal have særbehandling, når det drejer sig om de gældende ferieregler, men det er mig en gåde, hvorfor vi i realiteten kan risikere at blive sendt ud i et job i sommerferien, fordi vi har valgt et erhverv, hvor ferier og fridage er fastlagt, og vi derfor ikke selv kan bestemme, hvordan vi lægger dem.

Hvad angår de ledighedsdagpenge, a-kassen så velvilligt, og forsinket, har indsat på min konto, svarer det nogenlunde til, hvad jeg kunne have tjent ved at gå med morgenaviser i en lille uges tid, og det er lige før, jeg hellere havde valgt den løsning, hvis jeg på forhånd havde vidst, hvilket cirkus jeg skulle igennem. For det første ligner de utallige formularer og dagpengekort, man skal udfylde, mest af alt den årlige selvangivelse, og desuden har jeg først nu modtaget min første rate ledighedsdagpenge, hvor jeg har fået løn for august. Nu kan de så passende bruges på at dække det enorme overtræk, jeg har opbygget i ferien. Det bliver spændende at se, om den næste rate kommer, så jeg kan bruge dem på julegaver. Der tales og skrives meget om 'ungdomsflugt' fra de danske folkeskoler. Årsagerne til denne eskapisme er mange og forskelligartede, men jeg vil vove den påstand, at en forenkling af feriereglerne og måske løn i den del af sommerferien, der ligger ud over de 15 dage, ville være et skridt i den rigtige retning mod at få de unge lærere til at blive i den danske folkeskole.

Mette Hylleberg er lærer

Powered by Labrador CMS