Debat

Valgoplæg mangler indhold

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Han tør, selv om han ikke burde turde. Skrive et fagpolitisk oplæg, der 15 ordrige sider langt ikke formår at gøre andet end at genbruge allerede godt brugte DLF-tankegange. Alenekandidat til formandsposten Anders Bondo Christensen skal også kun dække sig ind i forhold til en kongres, der ønsker genkendelse for at kunne hylde en ukontroversiel skikkelse med et politisk program, der indholdsmæssigt ikke gør en kat fortræd og knap lægger op til forandringer. Er folkeskolelæreren virkelig til fals for et udsagn om, at DLF ønsker at bevare en 'menneskeskole' i modsætning til kræfter i Folketinget, der arbejder på at lave folkeskolens lærere om til undervisningsmaskiner uden menneskelige egenskaber. Jeg ser nødig en formand optræde på mine vegne i det offentlige rum med så naive udsagn.

Det er jo rigtigt, at foreningen i de senere år mediemæssigt ikke har haft talspersoner med gennemslagskraft. Hvis det kun var en formkrise, kunne medietræning løse problemet, men det er helt indlysende en indholdskrise, og hovedstyrelsens kandidat bekræfter dette med sit valgoplæg.

Det er skidt, at der ikke kommer nogen egentlig valgkamp. Det er skidt, at den eneste kandidat bliver nødt til at formulere sig så temmelig tandløst for at holde en kongres fast på, at den er øverste myndighed i en proces, hvor dynamiske kræfter, kongressen inklusive, beslutter sig i enighed. Man kan så kun håbe på, at kongresdeltagere undtagelsesvist fra talerstolen kan frembringe arbejdspladsrelevante indvendinger. Hvad siger kandidaten til den ulige fordeling af undervisningstid. Man slås om alt andet end katedertiden, og taberen straffes med mere og mere undervisning. DLF skabte det lærerfjendske liv, da undervisningsdifferentiering blev et mantra, det nærmest var forbryderisk at anse for et fatamorgana, udtænkt af teoretikere. Kandidatoplægget udmærker sig ved ikke at tage stilling til modepædagogikken. Årsagen er den indlysende, at de pædagogiske modefolk støtter en mand, der ikke vil drive dem rundt i manegen for at stille dem til ansvar for en vældig faglig nedtur. Kandidaten får posten, og ansvaret for de pædagogiske modeflip bliver ført ind i DLF-glemmebogen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det havde været rarere at kunne skrive, at kandidaten til formandsposten af hensyn til DLF i sit oplæg ikke turde lade være med at tage et opgør med pædagogisk tænkning, som praksis for længst har tilbagevist. Han turde.

Torben Thomsen

Aars

Powered by Labrador CMS