Debat
0   170

Bekendelse til idealet

Med udarbejdelse af professionsidealet for lærerne ønsker man en konkretisering af kernen i lærerprofessionen, så læreren får ord til at forklare vigtigheden og essensen af sit hverv over for både sig selv, sine kolleger og sine samarbejdspartnere. Herunder forældre og politikere. Dette vil bevirke et øget selvværd hos lærerstanden og en øget anseelse i samfundet.

Jørgen Husted betegner professionsidealet som en bekendelse til tre elementer. For det første er det en bekendelse til læreridealet, hvilket omhandler essensen af at være en god lærer. Læreren har taget afstand til lønmodtagerholdningen om at være en dygtig underviser, men er i stedet opmærksom på at fungere som en god lærer gennem hele sit virke, sin ageren og sin personlighed. Dernæst er professionsidealet en bekendelse til et skoleprojekt, som omhandler, hvordan vi holder skole i Danmark. Den danske folkeskole er et produkt af en hundredårig udvikling af en menneskeskole, som uddanner til livet, og ikke en borgerskole eller læreanstalt, som reproducerer konkrete kundskaber udelukkende med udgangspunkt i samfundets og erhvervslivets behov. Endelig er professionsidealet en bekendelse til en demokratisk livsform, som er et grundlæggende element i vores samfund. Essensen i det demokrati, som folkeskolen medvirker til at fremme, er medansvar gennem ligeværdig samtale.

Artiklen fortsætter under banneret

Udkastet til et professionsideal for lærerne i den danske folkeskole er en succesfuld konkretisering af de grundlæggende værdier for folkeskolen og lærerens virke. Der er med dette udkast blevet skabt en sammenhæng mellem lærerens identitet, folkeskolens grundlag og betydning i en samfundsmæssig kontekst og det historiske perspektiv i den danske folkeskole.

Lad dette være en opfordring til yderligere drøftelse af idealet. Implementer det i fagene på læreruddannelsen. Det vil være en opkvalificering af læreruddannelsen at fokusere mere på grundværdierne i lærerprofessionen, og det vil fremme de studerendes udvikling af deres læreridentitet.

Kamille Wind

næstformand for Lærerstuderendes Landskreds


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ