Uddannelsesvejledning
0   160

Elever har lyst til at lære

Danske lærlinge spørger selv, når mester glemmer at forklare

At give eleverne lyst til at lære har længe været et adelsmærke i dansk pædagogik. Det er lykkedes, ser det ud til. I hvert fald fremhæver virksomheder netop lysten til at lære som den fremmeste egenskab hos de lærlinge og elever, som de ansætter.

Det viser Dansk Industris (DI) spørgeskemaundersøgelse.

Eleverne og lærlingene er desuden gode til at samarbejde, og deres selvtillid fejler ikke noget, viser undersøgelsen videre. Deres engelskkundskaber er sågar bedre, end virksomheden har brug for, og de kan det, de skal i it.

'Virksomheder er tilfredse med de unges interesse for engelsk og it. De er dygtige til det nu om dage', siger chefkonsulent i DI, Hanne Schou.

Artiklen fortsætter under banneret

Lærlingenes og elevernes færdigheder i læsning og regning lever ikke helt op til virksomhedernes forventninger, men er dog ikke så dramatisk svage, som den offentlige debat giver indtryk af.

Derimod er de unge for uselvstændige, og frem for alt er de ikke vedholdende nok.

'Halvandet år henne i lærlingeuddannelsen har nogle af de unge en psykologisk tilbøjelighed til at give lidt op og synes, at nu orker de ikke mere. Derfor efterlyser virksomhederne mere udholdenhed', forklarer Hanne Schou.

'Men lærlingene og eleverne har en stor lyst til at lære, og det er meget vigtigt for virksomhederne, siger de'.

'De unge spørger ind hele tiden. De er ikke blege for at gå hen og snakke med den svend eller mester, de går sammen med. På den måde får de også lært det, som svenden eller mesteren ved, men som han måske glemmer at formidle lige så pædagogisk, som en underviser kan gøre det'.

Under indtryk af Pisa-undersøgelsen anbefaler DI dog under alle omstændigheder, at skolerne nu sætter mere fokus på fag-faglige færdigheder.

'Virksomhederne har stor respekt for, hvad det danske skolesystem gør for at udvikle elevernes personlige kvalifikationer', understreger Hanne Schou.

'Men Pisa-undersøgelsen viser, at de faglige kvalifikationer er et relativt svagt punkt, som DI derfor mener, at der skal sættes mere ind på nu'.

'Vores lærlinge og elever skal nemlig være mindst lige så fagligt dygtige som lærlinge og elever i udenlandske virksomheder, hvis virksomhederne skal klare sig i konkurrencen'.

Jvo


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

UU-vejledernetværket er for alle, der arbejder i Ungdommens Uddannelsesvejledning eller interesserer sig for området. I samarbejde med UU-forum i Danmarks Lærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
351 andre er allerede tilmeldt