Debat

Tilfredse lærere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Tilfredse lærere': Dette alarmerende udsagn pryder forsiden af Folkeskolen nummer 34, og jeg når lige at undres over, hvad det dog kan være, lærerne er tilfredse med, før underteksten giver svaret 'undervisningsmidlerne'. Nu er jeg ikke bare alarmeret, men også provokeret, for hvis der er et område, hvor lærerne har al mulig grund til utilfredshed, er det på undervisningsmiddelområdet!

Materialerne er slidte og forældede. Det er en objektiv kendsgerning. Dokumentationen er blot et par klik i den fælleskommunale elektroniske base. Hvor mange titler er anskaffet før folkeskoleloven af 1993? Hvor mange titler er anskaffet før folkeskoleloven af 1975? Før 1958?

Hvor stor en procentdel udgør materialerne anskaffet efter 1993? Undersøgelsen er endnu ikke offentliggjort, men den er hårrejsende!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Om lærerne er tilfredse, mener jeg er sagen uvedkommende. Godt for dem, hvis de er. Men vi må da bevæge os længere op i analysen. Lever materialerne op til intentionerne i folkeskoleloven? Bidrager de til skolens pædagogiske udvikling? Ligger der et tidssvarende læringssyn bag materialet? Motiverer det elever og lærere til fordybelse? Signalerer det nutid eller fortid? Kan det spille sammen med lærer og elever i en undervisningssituation, eller spiller det imod? Er der en målsætning for materialebestanden på den enkelte skole? Plan over anskaffelse og kassation?

Måske skulle skoleledere og skolebestyrelser i højere grad på banen.

Måske skulle der være en standard, man som skole ville kendes på.

Måske skulle kommunalpolitikerne i højere grad på banen.

Måske skulle der være en standard, man som kommune ville kendes på.

Tilførelse af midler til området er desværre ikke nok.

Hvis pengene bruges til uinspirerende, disciplinerende engangshæfter, er vi lige vidt.

Og det gøres der. Jeg har haft lejlighed til at konfrontere forlagene med udgivelse af utidssvarende materialer. Og hvad svarer de? 'Lærerne efterspørger dem!'

Nye spændende, pædagogisk fornyende, bekostelige tiltag slår ikke igennem. Hvorfor?

Hvad kan vi lære af 'Banebryderprojekterne'?

Jo, lad os endelig få en undersøgelse af, hvordan en ordentlig kvalitet i undervisningen gennemføres, og hvilken rolle undervisningsmidlerne spiller, som foreslået i Folkeskolens leder.

Men det er en kompleks problemstilling. En god lærer kan få god undervisning ud af hvad som helst. Og en dårlig lærer kan lave en katastrofe ud af selv det bedste undervisningsmiddel.

På lørdag skal jeg til 25-års jubilæum på min gamle skole. Jeg er spændt på, om jeg møder gamle elever, der med smil om mund og tårer på kind spørger hinanden: Kan I huske vores gamle engelsksystem?

Anne Helen Hvelplund

skolebibliotekskonsulent i Herning