Didaktik i hverdagen

DLF og rektorforsamling bag fælles inspirationsmateriale

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På Rødkilde Skole i Vanløse og Hellebæk Skole i Nordsjælland er der elever, der har en helt anden forståelse af de natur- og menneskeskabte kræfter, der ligger bag oversvømmelserne i det mellemste Europa, end de fleste andre danskere. De har nemlig arbejdet intenst med strømforholdene i floder i deres geografitimer - udført forsøg, sammenlignet europæiske storfloder med en nordsjællandsk bæk og meget andet. Og netop geografi som en nøgle til forståelse af omverdenen var et af målene for projekt 'Kvalitet i fag'.

Projektet har involveret seminarielærere, linjefagsstuderende, folkeskolelærere og elever rundt om i landet og er nu udgivet som seks hæfter til inspiration for hverdagens didaktiske overvejelser. Seminarielærerne, de studerende og folkeskolelærerne har planlagt undervisningsforløbene i studiekredse, hvor de har været tvunget til at sætte ord på, hvorfor de gør, som de gør, i en stræben efter svaret på spørgsmålet 'hvad er høj faglig kvalitet?'

Eksempler på høj faglig kvalitet

'Det har vi selvfølgelig ikke fundet ét svar på, men jeg vil bestemt sige, at vi er kommet svaret nærmere, og vi kan vise en stribe eksempler fra almindelig dagligdags undervisning på, hvad der er høj faglig kvalitet', siger konsulent i Danmarks Lærerforening Birgitte Birkvad. DLF har samarbejdet med Lærerseminariernes Rektorforsamling og de enkelte kommuner og seminarier om projektet. Overvejelserne, erfaringerne og i stor udstrækning også selve undervisningsforløbene er nu samlet i seks hæfter, to om faget dansk og undervisning i genrer i de store klasser, et om, hvordan man fokuserer på at øge elevernes ordforråd i engelsk og tysk, et om geografi, et om matematik og et om, hvordan man arbejder med at gøre idræt til et fag med en indbygget progression. Hæfterne bliver sendt ud til alle landets skoler og kan derudover downloades helt eller delvist fra nettet, hvor der også ligger yderligere eksempler på undervisningsforløb. 'Arbejdshæfte' står der på forsiderne, og det er ikke noget tilfælde:

'Vi ved godt, at folk ikke orker at læse tykke bøger om didaktik, men de her hæfter er ment som inspiration i hverdagen - de er ikke fyldt med fine ord', understreger Birgitte Birkvad. Hun håber især, at skolernes fagteam vil kaste sig over hæfterne, men også at selve samarbejdsformen mellem seminarier og skoler kan være en model for fremtidig efteruddannelse. Og hun er i hvert fald ikke i tvivl om, at samarbejdet kommer til at leve videre på mange af de skoler, som har været involveret i projektet.

'Kvalitet i fag'-hæfterne kan læses og undervisningsforløbene downloades på www.dlf.org