Brugerne dominerer

De 340 millioner kroner til udvikling af it i folkeskolen er ikke kommet undervisningsforlagene til gavn

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Selvom der kommer en ny fjerde runde, hvor man kan søge om støtte til at udvikle undervisningsmidler inden for projektet it, medier og folkeskolen, ITMF, vil brugerdominerede samarbejdsprojekter fortsat være i centrum.

Dermed vil projektet ikke føre til et mærkbart løft i udviklingen af professionelle it-undervisningsmidler.

Sådan lyder kritikken fra forlagsbranchen og fra en konsulent i undervisningsmidler.

'Vi har kunnet se, at pengene lander mere i lønninger til folk, som er indgået i projekterne, end de lander i udviklingsstøtte til forlagene og i udvikling af professionelle undervisningsmidler', siger formanden for Brancheforeningen for Undervisningsmidler, direktør Lars Tindholdt, forlaget Malling Beck. ITMF administrerer de 340 millioner kroner, som en række partier i år 2000 indgik forlig om at afsætte til at styrke den pædagogiske anvendelse af it og andre medier i undervisningen.

Pengene fordeles inden for fire hovedprojekter, og en stor del af dem har kunnet søges af skoler og kommuner til at udvikle undervisningen i samarbejde med forskere, efteruddannelsesinstitutioner, forlag, it- og medieeksperter samt andre relevante eksperter.

Men de ansøgninger, der har opnået støtte, har ikke ført til programudvikling. 'Man har øjensynligt ikke villet støtte udvikling af reelle programmer. Og hvis vi taler om, hvad der skal til for at få nogle spændende it-projekter på banen, så er det programudvikling', siger brancheformanden. 'I stedet har man satset på netværk og projekter, der er skruet sammen med en stribe over-, under- og styregrupper. Det er for meget'.

Finansiering tvivlsom

Der er producenter med i mange af projekterne, men de er tit blevet stillet over for krav om en meget høj grad af medfinansiering. Med det resultat at de i flere tilfælde har trukket sig. 'I dag er det sådan, at det er meget tvivlsomt, om pengene kommer hjem på de fleste it-projekter, uanset hvor gode produkter der er tale om. Hvis man tror, det skal gå den vej, burde man i stedet for ITMF-projektet have givet skolerne øremærkede penge, så de havde råd til at købe it-produkterne', siger Lars Tindholdt.

Direktør Ken Barnewitz, Gyldendal Uddannelse, er enig. Forlaget er ikke med i et eneste af projekterne under ITMF.

'Midlerne burde være kanaliseret ind i markedet, så der blev skabt den købekraft, der ikke eksisterer i dag. Skal man motivere skolerne til i højere grad at bruge it, skal de have økonomien til det', siger han.

Konsulent ved Center for Undervisning i Århus Amt, Kaare Øster, støtter forlagene.

'Det er selvfølgelig fint, at en stor gruppe lærere får snuset til, hvordan man udvikler og bruger it-undervisningsmidler, og at ITMF finansierer det pædagogiske it-kørekort, men det er synd, at man ikke i højere grad har givet forlagene mulighed for at være med. Spørgsmålet er, om nogle af de undervisningsmidler, der udvikles i forbindelse med ITMF, vil blive brugt i fremtiden'.

Spredningseffekt

Chefredaktør Erik Rønn, Skolemedia, nuancerer kritikken.

'Selvom forlagene i første omgang har været placeret på sidelinjen, tror jeg, at de 340 millioner kroner vil resultere i spredningseffekt, så der i fremtiden er en større bevågenhed over for undervisningsmidler, der inddrager it. Det kan måske gøre det økonomisk lettere at være producent', siger han.

Forlagene kan for øvrigt selv gøre en indsats ved at tilvejebringe finansiering andre steder fra.

Professor Mogens Nielsen, der er formand for det udvalg, der fordeler ITMF-midlerne, vil ikke udtale sig om udbyttet af projekterne, fordi de endnu ikke er blevet evalueret, men chefen for ITMF-sekretariatet, Lise Dalgaard, afviser kritikken:

'Ingen har på nuværende tidspunkt det fulde overblik over, hvilke undervisningsmidler der kommer ud af de cirka 90 støttede projekter under ordringer, der er relevante for forlagene, men både store og små forlag er repræsenteret, så der er ikke noget, der peger på, at kritikken er rigtig. Men forlagene har måske haft andre forventninger, fordi det i første omgang var på tale, at pengene kunne gå direkte til dem. Når så det bliver vendt til, at det er skoler og kommuner, der skal tage initiativet, så er situationen en anden og skuffelsen også forståelig'.

Grundlaget for den fjerde ITMF-ansøgningsrunde inden for undervisningstilbud er endnu ikke fastlagt, men det vil ifølge Undervisningsministeriet indeholde flere mindre ændringer. Friskoler kan i samarbejde med folkeskoler komme i betragtning til støtte og udvikling af it-materiale i fagene dansk og matematik. Når grundlaget er parat, vil det kunne findes på www.itmf.dk