Debut ved tavlen

I denne uge begynder Annika Bay sit liv som lærer. Hun er spændt og glæder sig til de nye mange udfordringer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ny lærer

Tomme reoler og nøgne opslagstavler. 16 tomme stole og borde og en ren tavle. Første skoledag nærmer sig, og på katederet ligger de første bunker af bøger til eleverne. Det er torsdag før den første skoleuge, hvor 17 nye ansigter starter i 1.a på Marienberg Skole. 16 spændte elever og en lige så spændt ny lærer. Annika Bay hedder 1.a's nye klasselærer. Netop færdiguddannet fra Vordingborg Seminarium og klar til sin første sæson som folkeskolelærer.

'Jeg bliver helt sikkert nervøs, når jeg pludselig står foran 16 nye elever og deres forældre. Men jeg glæder mig til det, til at komme i gang', fortæller hun.

I godt halvanden uge har Annika været i gang med forberedelserne til det kommende skoleår. Den første dag er nu planlagt. 'Jeg skal lære deres navne at kende, og så har jeg blandt andet tænkt mig at præsentere 'Læsefidusen', som er det system, klassen skal arbejde med i dansk', fortæller den 25-årige bornholmer.

For fire år siden tog hun springet fra solskinsøen til Vordingborg for at begynde på lærerseminariet. Her er hun faldet så godt til, at hun ikke kan komme væk herfra. Selv den bornholmske dialekt er væk. 'Vordingborg er en smuk by og minder meget om, hvor jeg kommer fra. Her er ruiner og natur og meget hyggeligt', siger hun med et smil på læben.

Heldigvis for det. Fremover bliver Marienberg Skole med sine 440 elever og 42 lærere det sted, hvor Annika har sin faste gang.

Ekstra matematik

På katederet ligger 16 blå Sigma og venter på at få en makker, der kan regne. Annika skal også regne med at bruge lidt ekstra tid på matematikken. Hun er den første generation af 98'erne, folkeskolelærere med den nye uddannelse, hvor man ikke kommer gennem alle fag, men kun har sine fire linjefag. Annikas linjefag er dansk, natur/teknik, historie og samfundsfag. Alligevel er matematikken ikke helt ny for hende, men det ligger nogle år tilbage. 'Jeg er matematisk student, og så har jeg jo natur/teknik, som også giver en matematisk forståelse', siger Annika, der dog alligevel regner med lidt ekstra forberedelse til matematiktimerne. 'Jeg må læse lidt ekstra på faget, blandt andet i faghæfter, og så kan jeg bruge både mine tidligere medstuderende og nye kolleger til ideer og inspiration. Det bliver en stor udfordring, men bare man brænder for det, så skal det nok gå', fortæller Annika. Hun forventer, at samspillet med kollegerne bliver gensidigt. 'Jeg går til dem, hvis jeg mangler et godt råd. Omvendt kommer de til mig. Jeg er jo nyuddannet og kommer med nogle nye ting'.

Annika skal have alle sine timer i 1.a. På Marienberg Skole arbejder de med et fålærersystem, og det betyder, at Annika er klassens lærer. Derfor kommer Annika også til at have både idræt, billedkunst og musik. Fag, som hun heller ikke har stiftet det store bekendtskab med. Fagene vil ofte blive integreret i forskellige projekter sammen med parallelklassen eller hele indskolingen. Så derfor står hun ikke helt alene med det.

Udsmykningen til første dag klarer hun derimod selv. Annika har tegnet et stort 'velkommen 1.a' i fire forskellige farver midt på tavlen. Rundt om har hun tegnet dannebrogsflag. Annika giver sig i kast med at tegne en solsikke nedenunder. En solsikke er også et af de første små projekter, Annika har tænkt, klassen skal være med til. 'Vi skal lave en solsikke, der skal hænge uden for klassen. I midten skal der stå 1.a og på bladene børnenes navne'.

Mødet med forældrene

Forældrene har Annika mødt to gange, til forældresamtaler og til et afslutningsarrangement i slutningen af sidste skoleår. 'Jeg frygter ikke mødet med forældrene. Jeg skal være sikker på det, jeg gør, og kunne forklare det', siger Annika. Så skal det nok gå, mener hun. Hun har planer om forskellige forældrearrangementer i det kommende år. Og så er hun i fuld gang med at producere en årsplan, og hver uge kommer der et ugebrev til forældrene om ugen, der er gået, og næste uges program. Det skal ligge på nettet, hvor forældrene, hvis alt går efter planen, også kan finde elevernes produktioner. 'Men det første forældremøde bliver nok lidt spændende', siger Annika.

Annika har i sin praktiktid ikke været i en 1. klasse, og på seminariet har hun fokuseret på de ældre elever. 'Det bliver en stor udfordring at skulle tænke i nye baner. Jeg skal finde niveauet, det må ikke være for højt eller for lavt', fortæller Annika. Alligevel ser hun det ikke kun som en ulempe. 'Jeg må prøve mig frem hos den enkelte elev, og på den måde får jeg måske større chance for at undervisningsdifferentiere'.

Det sociale samspil

Den største udfordring bliver dog ikke det faglige, men at opbygge et godt forhold til eleverne, mener Annika. 'De skal kunne komme til mig, hvis de har brug for det. Jeg er jo deres eneste lærer'.

Hun ser det sociale samspil i klassen som det vigtigste. 'Du kan nemt være bange for ikke at nå det faglige, men når man starter en 1. klasse, er det lige så meget det sociale, der er afgørende. Det faglige kan jeg altid gå hjem og læse på eller få hjælp til af kolleger', siger Annika. 'Derfor er det også med at gribe chancen, når der sker noget. For eksempel kommer der et cirkus nede på plænen, det skal vi nok ned og se'. Oplevelserne skal blandt andet være med til at opbygge sammenholdet.

'Det bliver en stor udfordring at være med til at danne eleverne, og det vil jeg gøre mit bedste for', fortæller Annika, der mener, at hver dag på det nye job bliver som en slags eksamen.

De nye lærere

Et nyt kuld lærere er kommet ud på landets folkeskoler. Det første hold med den nye uddannelse. I det kommende år vil Folkeskolen sætte fokus på en af dem, Annika Bay, 25 år og færdiguddannet fra Vordingborg Seminarium. Hun begynder sin lærergerning på Marienberg Skole i Vordingborg. Skolen har 440 elever og 42 lærere. I årets løb kan du følge Annikas første oplevelser med børnene, bøgerne, kollegerne og forældrene. mhh