Kvalitet i specialundervisningen

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I maj 2000 vedtog Folketinget en ændring af folkeskoleloven. Den betyder blandt andet, at børn og unge med behov for vidtgående specialundervisning fremover i langt højere grad end tidligere skal have mulighed for et undervisningstilbud så tæt ved hjem og skole som muligt.

Undervisningsministeriet har fulgt op på lovændringen ved at sætte et treårigt kvalitetsprogram i værk. Formålet med det er at sikre en fortsat udvikling af kvaliteten i specialundervisningen - deraf navnet KVIS.

I de tre år programmet løber, vil Undervisningsministeriet udgive små inspirationshæfter. Der er netop kommet to. De hedder 'På vej mod bedre specialundervisning' og 'Den Gode Visitation'. Hæfterne retter sig mod forældre, lærere, pædagoger, skoleledere, forvaltningsledere og medarbejdere fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. De kan findes på hjemmesiden www.kvis.org, hvor man også kan abonnere på KVIS-nyheder og finde andre informationer om projektet.