Debat

Orden i partibogen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undvigelsesmanøvreberedte Per Fibæk Laursen, Institut for Pædagogik på Københavns Universitet, lader sig ikke verbalt ramme af nok så relevante spørgsmål! I Folkeskolen nummer 22 lod den universitetsansatte sig interviewe, og jeg tillod mig i nummer 24 at stille spørgsmål til uddybning. Jeg fik i nummer 25 blot at vide, at løsningen på ideologisk forskning er, 'at forskerne ikke lægger skjul på deres politiske synspunkter'. Her aflives frejdigt den kritiske pædagogiske videnskab i dens objektive form og erstattes af en subjektiv partipolitisk (radikal). Hvis dansk pædagogik er i krise, er det altså forskerens politiske forståelse, der får betydning for løsningen af krisen. Den radikale politikforståelse skal nu tage parti for en bestemt løsning i modsætning til andre løsninger. Det kaldes stadig forskning. Jeg ville være mere tryg, hvis analysen var præget af påtvungne objektive forhold, hvor virkeligheden modsiger de begreber og den forståelse, den pædagogiske forskning indeholder. Hvis de pædagogiske, politiske, aktivistiske forskere findes på Københavns Universitet, går jeg ud fra, at rektor ved ansættelsessamtalen beder om at se partibogen, så Folketingets politiske sammensætning afspejler ansættelsesprofilen, og vender Folketingets flertal op og ned på dette ved valgene, så må ansættelseskontrakterne med universitetet indeholde den klausul, at ansættelse i Per Fibæk Laursens tilfælde er afhængig af, hvor mange mandater Det radikale Venstre får ind i Folketinget.

Torben Thomsen

Aars

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler