Blog
0   13

Digital inklusion

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Folkeskolen er udfordret af inklusion. Digitale teknologier kan anvendes som et redskab til inklusion, hvis vi bruger dem med omtanke.

Jeg oplever tit og ofte i min hverdag at den digitale teknologi skaber inklusion for eleverne. Specielt de elever, der er i faglige eller i sociale vanskeligheder. Teknologien kan hjælpe os, når vi ikke kan huske, når vi har svært ved at arbejde sammen med andre face to face, når vi har svært ved at udtrykke os, når vi ikke kan sidde stille, når vi ikke er interesseret eller er forstyrret af noget andet. Det der udfordrer os, kan teknologien hjælpe os med, hvis vi som lærere bruger den klogt. Teknologien er de udfordredes allerbedste ven, hvis de lærer at bruge den!

Jeg er helt med på, at digitale teknologier også er en kæmpe udfordring i folkeskolen også her i 2020, og at den skaber ballade og irritation, men det handler måske ikke om teknologien, men om menneskene. Jeg er helt sikker på at solid undervisning med digitale teknologier i ordentlige rammer kan skabe rigtig meget godt for eleverne.

Jeg er stor fan af GeoGebra, og ser programmet som en god indgangsvinkel til elevernes mere kreative og undersøgende arbejde i matematiktimerne. Men GeoGebra er også inkluderende i matematiktimerne, da det er intuitivt og relativt let at anvende, og næsten altid giver fine resultater. Hvis jeg tænker på elever, kladdehæfter og u-spidsede blyanter og så sammenligner med geometriske tegninger i GeoGebra, så ved jeg godt, hvor de fleste elever føler sig inkluderet i fællesskabet. Selvom du har det svært med matematik, kan du føle glæde og stolthed ved en løsning lavet i GeoGebra. Eleverne kan skabe løsninger på problemer på forskellige niveauer, men alle kan skabe løsningerne. Alle er med i undervisningen og alle er inkluderet. Noget teknologi kan gøre matematikken lettere tilgængelig for flere og dermed inkludere flere elever.

”Hvis du vil forstå de unges digitale liv, må du være opmærksom på de steder, hvor de befinder sig.”  Jeg hørte udsagnet på en konference og lavede mig straks en konto på TikTok. Kom tilbage til skolen og skulle vise eleverne et foto, hvorefter en af dem siger, ”Du har TikTok”. JA, det havde jeg så, men var ikke lige kommet i gang. Pigerne ville gerne hjælpe mig, og vi aftalte at lave en video – jeg skulle bare lige lære en dans først. OK, så er det om at komme i danseskoene, for der blev jeg lige budt op til dans på de unges sociale medier. De inviterede mig ind i en verden, hvor de havde styr på tingene. Den normale balance mellem eleverne og mig blev forskubbet. Det var mig, der skulle lære. Og det var de elever, der markerede sig mindst i matematiktimerne, der tog føringen. De var seje, og vidste rigtig meget om TikTok og funktionaliteter, bedste videoer, indstillinger osv. Det var sjov, fællesskab, nysgerrighed, samproduktion, læring, kreativitet, teknologi, design, digital produktion – alt det en matematiktime gerne skulle være. Min respekt for deres medie, og min deltagelse på deres præmisser skabte helt nye og stærke relationer mellem os. Det er noget, der for alvor kan anvendes i den daglige undervisning.

Artiklen fortsætter under banneret

Teknologien er et stærkt kort i inklusionen i folkeskolen, når vi forstår at bruge den klogt.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.015 andre er allerede tilmeldt