Blog
0   26

Første uge i 1. Praktik

Abonner på nyt om Tanker fra en lærerstuderende i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Tankemylderet har meldt sig – hvilken slags lærer vil jeg være, og hvordan virkeliggør jeg mine tanker og hensigt?

Foto: eva.dk 

 

Den første uge i 1. praktik i hhv. en 7. og 8. klasse er gennemført. Og der er vist ingen tvivl om, at jeg er overvældet af indtryk, tanker, idéer og bekymringer – men nu med lidt erfaring.  

Min praktikmakker og jeg har i mange uger forberedt og snakket frem og tilbage om ’er det bedst at gøre det sådan her?’ eller ’hvad hvis tidsplanen ikke holder?’, og samtidig været nervøse og rædselsslagen for, at vores forberedelse ikke ville være nok.

Artiklen fortsætter under banneret

Og da den første dag var overstået, var vi begge to så drænet for energi, at vi slet ikke kunne kapere, at sådan ville det være i fem uger.

Bare det at træde ind på lærerværelset og indgå i lærerfællesskabet var nervepirrende. Jovist, for nogen kommer det hele naturligt, men for mit vedkommende, har jeg op til denne praktik haft et vanvittigt tankemylder, og mit hoved har været fyldt af videns- og færdighedsmål, undervisningsdifferentiering, klasseledelse, relationskompetence og meget mere.

Jeg har slet ikke kunnet slippe det, for jeg ville så gerne være og have det hele med. Men det kan man altså ikke i første omgang.

Siden min opstart på læreruddannelsen, har jeg forberedt mig til dette øjeblik – jeg har haft brug for at danne mig et fundament for, hvad det egentlig vil sige at være lærer. Jeg har tvivlet alt for mange gange, for ansvaret for 26 elevers læring er alligevel et stort pres.

Ikke desto mindre, viser det sig nu, hvor vigtigt det er at huske på, at det hele ikke kun handler om læring, men ligeså meget at indgå i sociale relationer og danne sig sit eget verdensbillede. For hvordan hjælper man eleverne bedst muligt ud på deres færd i verden?  

På trods af første-dags-helvedet, blev vi i ugens forløb mere sikre i vores roller, vi fik langsomt men stabilt etableret en rytme, en selvsikkerhed og forståelse for dynamikken i at være lærer.

Jeg aner stadig ikke hvorvidt min undervisning er god, men der er ingen tvivl om, at al den viden med teorier og tilgange, jeg har tilegnet mig i løbet af halvanden år på læreruddannelsen, har givet mig et godt og uundværligt fundament. Foruden ville jeg ikke vide, hvordan jeg skulle håndtere de personlige spørgsmål, der er opstået undervejs.

Med det sagt, har vi stadig lang vej endnu. Men et skridt ad gangen.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Lærerstuderendenetværket er for alle lærerstuderende samt andre med interessere for læreruddannelsen. I samarbejde med Lærerstuderendes Landskreds.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
309 andre er allerede tilmeldt

Netværket Praktiklærere er for alle, der tager sig af de lærerstuderendes praktik på folkeskolerne, og andre med interesse for området. I samarbejde med Praktiklærerforeningen.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
139 andre er allerede tilmeldt