Blog
9   19

Hvorfor er det så svært at fordybe sig i matematik?

Abonner på nyt om Folkeskolens matematikrådgiver i dit personlige nyhedsbrev.

OBS: Du er ikke tilmeldt et personligt nyhedsbrev og får derfor ikke en mail med dine valgte emner/blogs. Tilmeld dig her

Matematik er svært at lære, men det er nødvendigt at lære. Som matematiklærer tænker jeg, at det er et rigtig vigtigt fag. Det er rimeligt svært at klare sig videre i uddannelse og livet uden ordentlige kompetencer i matematik

Eleverne i 8. klasse arbejder med opgaverne fra Nordisk Matematikkonkurrence, og de må ikke få hjælp fra læreren. Opgaverne er rigtig gode. Eleverne er delt ind i arbejdsgrupper, og glæden er stor når løsningerne bliver fundet rundt omkring. Det er fedt at finde en løsning. Der diskuteres matematik, men der bliver også talt om andre ting.

Nogle elever er gode til at problemløse. Nogle elever er motiveret for at finde en løsning. Nogle elever kaster sig over arbejdet. Nogle elever stiller opklarende spørgsmål. Nogle elever argumenterer og giver ikke op. Men så er der også elever, der virker ret ligeglade og er useriøse. Elever, der har svært ved at læse opgaverne, og som efter læsningen efterlades med et tom rum inde i hovedet. Elever der mangler fokus og koncentration. Elever, der ikke rigtig kommer ind i kampen. Elever, der bliver efterladt på perronen. Det handler ikke om deres evner for matematik, men om deres indstilling til at gå i skole. Jeg tror, at alle kan lære matematik, det handler om vilje og disciplin. Men alle kan ikke blive lige dygtige, for alle er forskellige.

Der er en del udfordringer, når man skal lære matematik. Det handler om motivation og evnen til fordybelse. Det handler om deres læsefærdigheder og det handler om kulturen på skolen og i klassen. Det handler om forventninger.  Det handler om man som elev kan målet med arbejdet. Det handler om undervisningsmaterialerne, kemien mellem eleverne og lærerne og antal lærerskift gennem deres skoletid. Der er rigtig mange ting, der har stor indflydelse på en klasses læring af matematik, som man som matematiklærer ikke har indflydelse på. Det kan virke frustrerende, at være en del af noget, der ikke virker, for man ved, at det er alvorligt.

Differentieringens kunst er svært, og forskellen på de dygtigste og de svageste elever er stor. Det kræver en meget større indsats, at få alle med i undervisningen end de nuværende rammer byder os. En lærer, en klasse, en lang skoledag og økonomisk trængte skoler. Det virker ikke som verdens bedste idé.

Artiklen fortsætter under banneret

Overgangen til ungdomsuddannelserne er svær, og frustrationerne er store for både elever og lærere. Min bekymring går egentlig på, at hvad der sker i videre i elevernes uddannelsesforløb, når de på et tidspunkt i deres skoletid mere eller mindre frivilligt har fravalgt et eller flere fag. Hvilke hindringer og besværligheder bliver, der allerede i folkeskolen lagt ud for nogle elever?

 


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

MERE OM EMNET

Når du er logget ind, kan du vælge de emner du ønsker at abonnere på, og få nyt direkte på email. Login

LÆS OGSÅ

Matematiknetværket er for alle, der underviser i eller interesserer sig for faget. I samarbejde med Danmarks Matematiklærerforening.

Læs mere om de faglige netværk
Nu får du et nyhedsbrev (inkl. fagrelevante annoncer) fra netværket. Du kan ændre dine valg af nyhedsbreve på din profilside.
2.014 andre er allerede tilmeldt