Debat

En skovl for en skovl

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Salomonisk dommer, lektor på Danmarks Pædagogiske Universitet (DPU) og politisk radikal, Per Fibæk Laursen, dømmer dumt udspil for både Venstres tipunktsprogram og Socialdemokratiets tolvpunkts ditto. De karakteriseres som ideologiske Christiansborg-markeringer i Folkeskolen nummer 22. Spørg forskerne og interesser jer i stedet for udviklingsarbejder, opfordres der til! Vær mere ydmyge, når I efterspørger kvalitet. Hvilken politiker kunne finde på at spørge om noget som helst, når en DPU-ansat nærmest viser fobisk angst for niveaudeling og blot henviser til, at undersøgelser et eller andet sted i verden viser, at det ikke giver den bedre kvalitet, som politikerne efterspørger. Det er indlysende, at med den holdning til niveaudeling er det ikke Danmarks Pædagogiske Universitet, man skal sætte til at undersøge virkningen af større brug af niveaudeling. Ordet er politisk ukorrekt, derfor siges holddeling, men lad os kalde en skovl for en skovl og en spade for en spade. Lektor Laursen parkerer kvalitet i undervisningen hos lærerne, og der henvises til amerikansk forskning. Bedre uddannede lærere gives som råd til politikerne. Spørger politikeren nu ydmygt forskeren i amerikanske undersøgelser, om der herhjemme er forsket i, hvad den danske lærer mangler for at opnå status som kvalitetslærer, vil der næppe komme et kvalitativt bud på dette. Hvis forskerne på DPU føler sig overset af det politiske liv, er der kun et at gøre: At levere en konkret analyse, der muliggør pædagogiske metoder, der kvalitativt hæver uddannelsesniveauet i folkeskolen. Skulle det så vise sig at betyde en udvikling hen imod det mere kontrollable på bekostning af det uhåndgribelige, er jeg ikke det mindste i tvivl om, at så skal pædagogisk forskning på DPU nok finde udveje for at undg

Torben Thomsen

Aars

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS