Debat

Skoletombola

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er et godt samfund, hvor skolerne får, hvad de skal bruge, og militæret må holde tombola for at skaffe penge til nye våben. Ovenstående er fra et kongresmedlem i Washington, som havde en plakat hængende med denne tekst. Lone Kühlmann refererede hertil i en artikel i Politiken den 6. maj. Hendes konklusion for 20 år siden, hvor hun så plakaten, var, at hun kom fra et land med orden i prioriteringen. Hendes konklusion den 6. maj 2002 er, at der er uorden i prioriteringen i Danmark.

Jeg er helt enig heri: Vi har et flertal i regeringen og i Kommunernes Landsforening, som gerne ser noget mere tombola som udgangspunkt for folkeskolens virksomhed. Man glemmer, at der er få vindere og mange tabere i en sådan tænkning. Desværre tror jeg, at det er en helt bevidst strategi fra Venstre og vennerne i Dansk Folkeparti - i Folketing og kommuner - at 'barnet gerne må smides ud med badevandet' - altså den nationale folkeskole skal ødelægges, og markedsøkonomi og den stærkes ret skal være udgangspunktet for opdragelse og undervisning af kommende samfundsborgere. Hvad får vi for pengene?

For en milliard skatteyderkroner kan vi få: 7.700 bypassoperationer eller fem-seks nye jagerfly i grundmodel eller nedsættelse af mellemskatten med cirka en halv procent eller ekstra 1.400 kroner på folkepensionen om året eller 30-35 kilometer motorvej eller et nyt lukket fængsel med plads til 200 fanger i fem år eller fem-seks folkeskoler med 400 elever i ti år!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

(Kilde: 'Udfordringer for velfærdssamfundet' udgivet af Finansministeriet).

Jeg synes, det er oplagt, at vi i foreningen udarbejder en helhedsplan for folkeskolens redning. Følgende oplagte elementer bør indgå:

Folkeskolelovsrevision, professionsideal, rekruttering, forbedring af børns og personales arbejdsmiljø samt løn og arbejdstid.

Som vi siger vestpå: 'Det er høj kaffetid', at Danmarks Lærerforening sætter dagsordenen!

Helen Sørensen

kredsformand i Herningegnens Lærerforening