Debat

Åbent brev til politikere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg erfarer, at I tilslutter jer engelsk fra 3. klasse.

Jeg synes, det er helt fint med flere matematik- og dansktimer, da børnene på denne måde får mere tid til at træne faglige færdigheder.

Jeg synes, det er synd at gøre engelsk obligatorisk fra 3. klasse, men engelsk kan eventuelt oprettes som et undervisningstilbud i fritiden eller som tilvalgsfag i 3. klasse.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Mange børn får rigeligt med input, de skal forholde sig til på skoledagen, som den ser ud nu, og der skal også være tid og frirum til at lege - reproducere sig selv.

Nogle af børnene i 3. klasse kan sikkert kapere mere - men som debatten hidtil har gået, synes jeg, det er vigtigere, at børnene får en indlæring i matematik og dansk (læsning, skrivning og regning). For det første skal disse færdigheder tilegnes og bruges i forbindelse med barnets dannelse, for det andet fordi denne form for indlæring er forstandsudviklende, og for det tredje fordi 'hvad du i barndommen (for) nemmer, du aldrig glemmer'.

Jeg synes, at det er en udvanding af begreberne at kalde undervisning for Leg og Læring. Det bør hedde 'Undervisning, Leg og Læring', fordi den leg, der foregår i folkeskolen, er determineret af folkeskoleloven. Undervisning er en proces, og læring er resultatet af denne proces. Der kan også være leg i undervisningsprocessen, ligesom læringen kan gå som en leg, og det er bare helt fint.

Lene Larsen

studerende på Holbæk Seminarium