Kunst på den lange led

For 15.000 kroner får elever og lærere på 16 skoler masser af kunstnerisk inspiration

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Det skal ikke vende, sådan som det er malet. Det skal vende på den lange led. Line Thorsen Beck, Christine Jensen og Rikke Melgaard Asmussen er ved at analysere et litografi, som de har liggende foran sig.

'Der er tre personer, og der er en haj'.

'Det der er vist bjerge og et vandfald'.

'Og så er der noget, som ligner en g-streng. Det er det kvindelige'.

'Kunstneren har malet sit livsforløb. Det har ikke været så godt. Derfor har han brugt den brune farve. Det kan være, fordi han har mistet en dame'.

De tre går i Team 10, 10. klasse på Balleskolen i Silkeborg, og analysen af litografiet indgår i forberedelserne til den afsluttende prøve i dansk. Det er langtfra det første billede, de kigger på, men de fleste har været reproduktioner, skabt uden for kunstnerens rækkevidde. Det her er den ægte vare.

'Jeg kunne ikke tænke mig at have det hængende på mit eget værelse. Måske ville det være bedst i lægens venteværelse, hvor folk har tid til at fordybe sig i det', siger Line.

'Det ville være okay i mine forældres stue, men det er mest på grund af guldrammen. Det er under alle omstændigheder et billede, som man skal tænke over', siger Rikke.

Tanker i sving

Kunstneren er Lars Dan, og litografiet indgår i de efterhånden 200 styk professionel kunst, som arbejdsgruppen 'Børn og kunst i skolen' har indkøbt, i de 20 år den har eksisteret. Værker, der hænger på de 16 skoler i Silkeborg Kommune, der er tilknyttet gruppen.

Hovedparten af dem hænger permanent på skolerne, men hvert år bliver der indkøbt nye ting, der cirkulerer rundt på skolerne, så alle får mulighed for at se dem.

Line, Christine og Rikke er godt tilfredse med de skiftende udstillinger, selvom Lars Dans litografier ikke egner sig til pigeværelser.

'Det sætter mange tanker i sving at analysere sådan et billede, men det kræver, at man giver sig tid. Det gør vi nok ikke ret meget lige nu, men billedanalyse gør, at man bliver mere opmærksom på kunst. Om nogle år kan det godt tænkes, at jeg begynder at gå på kunstmuseum', siger Rikke.

'Efter at vi første gang havde snakket om billedet, gik jeg hjem og kiggede på det, der hang i vores stue. Det har jeg aldrig gjort før', siger Christine.

Lars Dans litografi er midlertidigt hængt op i 10. klasses lokaler. I Balleskolens formningslokale hænger et par linoleumstryk og en ætsning af Søren Hjorth Nielsen.

Ud over at være fremstillet på andre måder end litografierne er hans værker også meget ældre. Hjorth Nielsen døde i 1983, og hans billeder er fra 1940'erne og 1950'erne.

Alderen tænker eleverne i 5.b ikke på. De lytter til, hvad deres lærer Peter Løndahl fortæller, og svarer på hans spørgsmål.

'Hvad tror I er svært?'

'At lave lys'.

'Ja. Når man kun har sort og hvid, er det svært at lave lys og skygge'.

Han kan bare det der

Elevernes interesse for den for længst afdøde kunstprofessors grafiske værker koncentrerer sig om motiver og teknik med vægt på det sidste. De skærer selv i linoleum og ved, at motivet ikke altid ser ud, som man ønsker, når det har været gennem pressen.

'Ham kunstneren har arbejdet på en anden måde. På en metalplade. I alt fald det nederste billede', siger Camilla Nøhr.

'Han er bedre end os. Han kan bare det der', siger Christoffer Krogh.

Camilla og Christoffers egne litografier forestiller en gammel mand. Camilla er gået helt tæt på ansigtet. Christoffer har placeret manden midt i en grillfest.

Forbindelsen til Hjorth Nielsens billeder er ikke åbenlys, men historien om kunstprofessoren, der stammede fra Silkeborg, og som har fået en vej over for skolen opkaldt efter sig, bliver måske husket, når grillfesten er forbi.

For Peter Løndahl er de originale kunstværker et friskt pust i undervisningen. 'Det er ikke mindst tilfældet, når det er værker af unge kunstnere på vej frem', siger han. 'Dertil kommer, at værkerne gerne skulle give eleverne en fornemmelse for æstetik og kvalitet'.

Silkeborg Kommune giver årligt et tilskud på 15.000 kroner til 'Børn og kunst i skolen'. Pengene rækker til en halv snes kunstværker og dermed til mange timer med inspiration og fordybelse for både lærere og elever.