Motorisk træning i Aars

Den nordjyske kommune går grundigt til værks over for elever med usikker motorik

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Motorisk urolige elever i skolerne i Aars skal ikke udvikle sig til irriterende elementer for lærerne. Derfor bliver eleverne i børnehaveklasserne tilbudt at få testet deres motorik. Hvis de har problemer med at styre deres muskler og led, kan de komme til ekstra træning.

Under testen skal børnene blandt andet løbe gadedrengeløb, hinke, stå på et ben og drible med en bold. I den finmotoriske afdeling skal de vise, om de kan flytte tommelfingeren fra pegefinger til lillefinger og retur. Det hele bliver overværet af skolens motoriklærer og en fysioterapeut fra kommunens forebyggelsescenter Børn i Bevægelse.

'Hvis vi vurderer, at en elev har motoriske vanskeligheder, tilbyder vi forældrene en grundigere sansemotorisk observation. Herefter tager vi stilling til, om barnet skal meldes ind i skolens motorikklub, eller om det er nok, at han for eksempel begynder at gå til svømning', fortæller centerleder og fysioterapeut Hanne Knoblauch fra Børn i Bevægelse.

Hun understreger, at det er frivilligt at deltage, men reelt siger alle forældre ja tak til at få deres børn testet.

Observationen af de 194 børn, der begyndte i børnehaveklasse i august, er næsten slut. Foreløbig ser det ud til, at 21 elever har behov for ekstra træning. Hertil kommer ti børn, som centret kendte i forvejen.

Motoriklærer Susanne Lauridsen fra Østermarkskolen i Aars er ikke i tvivl om, at træningen gør en forskel på den almindelige undervisning.

'Eleverne slipper for at få hæftet mærkatet 'umulig' på sig, når både læreren og eleven selv får nogle værktøjer til at afbøde uroen med. Man kan ikke lægge låg på uroen, men man kan give eleven noget mere elastik. Han skal måske have en speciel stol at sidde på eller have lov at løbe en tur ud i gården en gang imellem'.

Selve træningen foregår uden for den almindelige skoletid og er bygget op som leg. En gang imellem får børnene lov til at tage en kammerat med, og det er meget populært blandt de andre børn.

'Det er bestemt ikke forbundet med lavstatus at være med i motorikklubben, og i takt med at børnene lærer at sjippe, hinke og spille bold, stiger deres selvværd', fortæller Susanne Lauridsen.

Nogle børn går i motorikklub i et halvt år. Andre går der til slutningen af tredje klasse, hvorefter de kan blive henvist til andre tilbud under Børn i Bevægelse.

stan

Powered by Labrador CMS