Debat

Kompetence og ansvar fjernes

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kære Henrik Vejen (Folkeskolen nummer 21): Klandres den, der klandres bør! Jeg beklager at have overset dit og Jette Pagaard Norrilds navne i forbindelse med min anmeldelse af 'Realiteternes Verden'. Jeg skrev navne, sidetal og priser ud fra den medsendte pressemeddelelse, og forlaget havde tilsyneladende heller ikke ment, det var nødvendigt at nævne jer. I øvrigt er det uklart, hvordan du mener, jeg skulle kunne gennemskue arbejdsfordelingen, når den, som du skriver, kun fremgår indirekte.

Opgaverne i sig selv har jeg ingen indvendinger imod. De er udmærkede. Jeg kritiserer blot den uskik - som I ikke er ene om - at man trykker dem i elevbogen. Derved mener jeg, at man fratager lærerne deres didaktiske kompetence og ansvar.

Omkring 'Ørneflugt' skyldes min holdning ikke romantik, men hensynet til droit moral - altså forfatterens ret til ikke at få sit kunstværk forvansket. Det mener jeg sker, når man trykker en beskåret udgave, der, som den fremstår i bogen, mister pointen. Hvad man gør i den enkelte klasse for at trænge ind i tekster i form af for eksempel at klippe digte i stykker og samle dem igen, omskrivninger fra prosa til drama, ændring af tempus eller noget helt fjerde, er i orden. Disse øvelser publiceres jo ikke for offentligheden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jeg ved ikke, om Pontoppidan roterer, men jeg ved, at han ikke bare skrev en ny slutning på 'Den grimme ælling'. Han skrev en helt ny tekst med samme tema. Det er ikke forkortede udgaver i sig selv, jeg har noget imod. Uddragene i jeres bog af 'Constance Ring' og 'Intet nyt fra Vestfronten' giver jo stadig mening, selv om de ikke udgør hele romanen. Pasticher og parodier er til en vis grad også acceptable. Men det kan være svært at afgøre, hvor grænsen går. Regine Deforges blev stærkt kritiseret, da hun genbrugte plottet fra 'Borte med blæsten' i sin trilogi om pigen med den blå cykel. At hun også blev stinkende rig på at gøre det, er en anden sag. Asger Jorn frembragte sine 'modifikationer' ved at male ekspressionistiske figurer oven på trommesalsmalerier. Man kan mene, at disse vandt herved, men ophavsretligt er det en diskutabel metode.

Til slut: Jeg finder ingen grund til at foragte forfattere, der reagerer sagligt - om end temperamentsfuldt - på en anmeldelse. På Folkeskolens netudgave er der ligefrem en funktion, der gør det muligt at skrive kommentarer til de enkelte anmeldelser. Her deltager jeg gerne i den fortsatte debat.

Tonny Hansen

anmelder