Debat Leder
0   325

Komma-kaos

Gammelt møder, nyt og, forvirring opstår. Nu har, forvirringen om det gamle, grammatiske komma kontra, det nye komma stået, på siden 1996, da Dansk Sprognævn anbefalede, brugen af det nye.

I seks år, har der ikke været ens, regler for hvordan, et komma skal sættes. Der har hersket, metodefrihed så dansklærerne i, skolen har haft mulighed, for at lære eleverne at, sætte komma efter, den ene eller den anden regel.

Artiklen fortsætter under banneret

Det grammatiske, komma, er sejt og vil ikke, give op. Det anvendes, stort set af alle, aviser og tidsskrifter, offentlige institutioner, og, private virksomheder. Det vil, sige at, de elever der, lærer, at sætte komma efter de nye regler, konstant bliver mødt, med de gamle regler. Det kan, så for eksempel, få den konsekvens, at deres, skriftlige jobansøgninger, ryger i papirkurven fordi, de vurderes, at være, sjusket skrevet.

Faglighed, sættes i disse, år, i højsædet, og hvis danske elever fremover, i sammenlignende internationale undersøgelser, skal dumpes på kommafejl, er de blevet taget som gidsler, i et spil, mellem de lærde på parnasset, og de daglige praktiske, udøvere af grammatiske regler.

Det, kan ikke være, meningen.

For det, er vel ved at, være klart, for enhver, at, det ikke bare nytter, at lade det være op til den enkelte, kommune at beslutte, hvordan skolerne, skolelederne, og lærerne lærer eleverne, at sætte kommaer. Nogle regler, skal stadig være ens.

Der, har i, de senere år, været rejst kritik af, at mange unge har svært ved, at skelne mellem navneform, og nutidsform i bøjningen, af et, udsagnsord. Skyldes, det at, de har svært ved, at analysere en sætning, og skyldes, det endvidere en uklarhed med, tegnsætningen?

Derfor, må der snart, skæres igennem i, andedammen inden det udvikler, sig til en kommafarce.

Beslutningstagerne vil nok, selv hælde til at, videreføre det grammatiske komma, fordi det har de selv lært, og så er man behageligt fri for at, skulle lære nyt.

Den slags, smålig argumentation skulle, vi gerne undgå. For, og imod på, det følelsesmæssige plan har, vi været igennem. Nu er, der brug for den helt, skæren ind til benet saglige og faglige, begrundelse for, den ene metode der, skal gælde.

Kommaer, skal sættes, hvor kommaer har, en indlysende logisk, sammenhæng med den grammatiske, sætningsanalyse, så i hvert fald, udsagnsled og grundled, er lette at identificere. Kommaer, skal sættes så, de giver læserne, den letteste tekstforståelse.

Indføres, de nye, eller de gamle kommaregler, skal de gælde, én gang for alle. Så må, der, gang i en, intensiv informationskampagne, for at få nationen, gjort kommaklar til store-komma-skiftedag.

Vi venter, i spænding, på at, der snart bliver, taget en beslutning, så vi, kan komme videre ud, af det kommakaos der har, fået lov til at stå, på alt for, længe.

Men, svaret på, en afklaring blæser måske, i vinden som man har, indtryk af, at kommaerne, gør det i øjeblikket.

-kac

Derfor, må der snart, skæres igennem i, andedammen inden det udvikler, sig til en kommafarce


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ