Debat
0   144

Problemer med løsning

Tillad mig som ganske almindelig lærer at rette kritik mod det opgavesæt, der var udarbejdet til den netop afholdte afgangsprøve i matematik hvad angår problemløsningsdelen. Det var tekstmæssigt for omfangsrigt og for svært, det var for snævert på de matematiske områder, der blev behandlet, det indeholdt spørgsmål, der ikke var entydige, det indeholdt 'metodebeskrivelse', som formodentlig ingen eller kun meget få elever har hørt om, akseinddeling var urimelig i forhold til sædvanlige krav til eleverne om nøjagtighed, målestokforhold på tegning af grundplaner var uhensigtsmæssigt, og der var ikke ret mange muligheder for den lidt svagere elev for at score point. Hertil kommer, at opbygningen af opgavesættet var væsentlig anderledes end tidligere opgavesæt, og at der er hentet delopgave fra et opgavesæt, der tidligere har været anvendt til folkeskolens udvidede afgangsprøve! Alt i alt er dette års problemløsningsdel for svær, og mange elever har forladt prøvelokalet med en fornemmelse af, at de ikke har slået til, nogle endda med en fornemmelse af dumhed. Det er næppe det, vi vil med vores afgangsprøve.

Hans Ole Hansen

Artiklen fortsætter under banneret

Kalundborg


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ

Vind hotelophold i julekonkurrencen

Så er det blevet juletid, og folkeskolen.dk har i den anledning en julekalender, hvor du hver dag frem til juleaften kan finde dagens låge-opslag med en præmie på vores Facebookside. Du er også med i lodtrækningen om hovedpræmien, hvor du kan vinde et weekendophold for to på et af de lækre Sinaturhoteller. Tjek vores Facebookside hver dag i december for at være med!

Deltag i konkurrencen