Debat

Problemer med løsning

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tillad mig som ganske almindelig lærer at rette kritik mod det opgavesæt, der var udarbejdet til den netop afholdte afgangsprøve i matematik hvad angår problemløsningsdelen. Det var tekstmæssigt for omfangsrigt og for svært, det var for snævert på de matematiske områder, der blev behandlet, det indeholdt spørgsmål, der ikke var entydige, det indeholdt 'metodebeskrivelse', som formodentlig ingen eller kun meget få elever har hørt om, akseinddeling var urimelig i forhold til sædvanlige krav til eleverne om nøjagtighed, målestokforhold på tegning af grundplaner var uhensigtsmæssigt, og der var ikke ret mange muligheder for den lidt svagere elev for at score point. Hertil kommer, at opbygningen af opgavesættet var væsentlig anderledes end tidligere opgavesæt, og at der er hentet delopgave fra et opgavesæt, der tidligere har været anvendt til folkeskolens udvidede afgangsprøve! Alt i alt er dette års problemløsningsdel for svær, og mange elever har forladt prøvelokalet med en fornemmelse af, at de ikke har slået til, nogle endda med en fornemmelse af dumhed. Det er næppe det, vi vil med vores afgangsprøve.

Hans Ole Hansen

Kalundborg

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler