Debat

Folkeskolen og naturfagene

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 17 skriver Vagn Madsen, at en 'floskelagtig påstand om, at det er skolens og fortrinsvis lærernes skyld, at børn og unge ikke interesserer sig for naturfag', blev 'frembåret på en konference 19. marts'.

Hans indlæg er en reaktion på Folkeskolens omtale af Experimentariums konference om 'En national strategi til fremme af den naturvidenskabelige og tekniske (ud)dannelse', hvor bladet konkluderer, at 'det er folkeskolens skyld, at børn og unge ikke er interesserede i naturfag, og det er i folkeskolen, at problemerne med den manglende interesse skal løses. Det var deltagerne (. . .) helt enige om'.

På konferencen fremhævede jeg blandt andet i mit indlæg, at folkeskolen skal skabe begejstring for teknik og naturvidenskab og give eleverne oplevelser, erfaringer og viden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er Vagn Madsen tilsyneladende uenig i. Vagn Madsen ser ikke udviklingen af elevernes personlige kvalifikationer som central i folkeskolen: 'Vi bilder jo rask væk omverdenen ind, at skolens vigtigste opgave er personlighedsdannelsen'. Vagn Madsen mener derimod, at '. . . selvfølgelig er det fagligheden, der skal beklæde tronstolen i folkeskolen'.

Jeg er enig i, at faglighed og faglige kvalifikationer spiller en vigtig rolle i folkeskolen - også når det gælder naturfagene. Dette betyder imidlertid ikke, at folkeskolen ikke også spiller en vigtig rolle for udviklingen af elevernes personlige kvalifikationer. Begge dele er centrale.

Det fremgår også af folkeskoleloven, som efter formålsparagraffens ord om, at eleverne skal tilegne sig 'kundskaber, færdigheder, arbejdsmetoder og udtryksformer', i paragraf 1, stykke 2, fremhæver, at folkeskolen også har til opgave at skabe sådanne rammer, at 'eleverne udvikler erkendelser, fantasi og lyst til at lære'.

Både faglighed og lyst til at lære er således vigtige forudsætninger for naturvidenskabelig og teknisk (ud)dannelse i folkeskolen - hvilket i øvrigt også fremgik af mit indlæg på konferencen.

Det vil Vagn Madsen - og andre interesserede - kunne forvisse sig om ved at gå ind på www.experimentarium.dk/dk/commercial/uddannelse/program.html, hvor man kan læse indlægget fra konferencen i sin helhed.

Hans Skov Christensen

administrerende direktør, Dansk Industri