Altid plads til én til

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For tiden arbejder en gruppe danske folkeskole- og seminarielærere i det lille land Lesotho i det sydlige Afrika. Projektet er treårigt og tager sigte på at integrere miljøundervisning i skolens og læreruddannelsens fag. Perspektiverne er store for denne indsats, da man forventer, at indførelsen af moderne begreber om børns læring vil få indflydelse på hele skolens undervisning.

Skolerne i Lesotho er i høj grad underforsynede med lokaler og uddannede lærere. Der er de fleste steder mellem 50 og 60 elever i klasserne, men også flere. Inventaret i lokalerne i de små skoler i bjergene er meget beskedent. Oftest er der slet ikke bænke og borde til alle, så børnene må sidde på sten på gulvet.

Undervisningsmaterialerne er også sparsomme. Metoderne er præget af gammeldags påfyldning af viden og evigt tilbagevendende test, der stort set kun kontrollerer børnenes hukommelse.