Debat

Spøgelser i folkeskolen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Venstre synes vi, at folkeskoleloven fra 1993 er et godt fundament for fremtidens folkeskole. I hvilke andre lande kan vi finde en formålsparagraf, der i så høj grad lægger vægt på udvikling af det enkelte barn til at begå sig i en stadig stigende omskiftelig verden. Danske folkeskoleelever er da også blandt de børn i verden, der er mest selvstændige og gladest for at gå i skole. Det er derfor beklageligt, at mange skolefolk ser spøgelser, når VK-regeringen lægger op til at gøre folkeskolen endnu bedre.

Et af de mange forbedringer, som Venstre ønsker for folkeskolen, er en øget fleksibilitet i undervisningen. Muligheden for fleksibilitet i undervisningen - holddeling på kryds og tværs af klasser og årgange - er for mig at se en oplagt måde at kunne udvikle og understøtte undervisningsdifferentiering på. I dag er der strenge restriktioner om, hvordan og hvor meget der må holddeles i de enkelte klasser - i fremtidens skole bruges holddeling som et aktivt middel til at stimulere flere forskellige dele af børnenes udvikling. Det kan være med lærerbestemte grupperinger, fællessamlinger, hvor alle klasser er samlet, deling i drenge og piger eller deling i forhold til fagligt niveau. Færre restriktioner og større fleksibilitet ser vi således gerne som en del af fremtidens folkeskole, da det - sammen med andre tiltag - vil være fremmende for fagligheden.

Her er det, at spøgelserne florerer i den danske folkeskole. Holddeling på kryds og tværs kombineret med fokus på faglighed er ikke en tilbagevenden til fortidens grundkursus og udvidet kursus, bare implementeret på alle klassetrin. Den tanke er og skal fortsat være død og begravet i den moderne folkeskole - hvilket vi fra Venstres side har sagt utallige gange de seneste år. Det er derfor på tide, at også skolefolk jager spøgelserne væk og i stedet går i en konstruktiv dialog om, hvorledes fremtidens folkeskole kan se ud - med tanken om, at en styrket faglighed sagtens kan gå hånd i hånd med udviklingen af det enkelte barn, i baghovedet.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Undervisningsministerens udspil om ti skridt mod en bedre folkeskole er et bredt forhandlingsoplæg, som vi håber, at størstedelen af Folketingets partier og lærere, ledere, forældre og elever vil være med til at diskutere. Sammen kan vi sikre verdens bedste folkeskole, der giver udfordringer til hvert eneste barn - på alle niveauer.

Gitte Lillelund Bech

uddannelsespolitisk ordfører for Venstre