Debat

Bevægelse og læsekurser

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gode vaner grundlægges fra barnsben, og folkeskolen er i høj grad med til at præge elevernes senere adfærd og udvikling. Derfor er det vigtigt, at skolen hele tiden udvikler sig i takt med det omgivende samfund. På to punkter er det særdeles vigtigt at sætte ind: over for det stigende antal af overvægtige børn og over for de mange børn med svære læsevanskeligheder. Det ønsker Dansk Folkeparti at gøre noget ved.

Børn og unge bevæger sig i dag generelt alt for lidt, og resultatet ses med det store antal overvægtige børn i skolerne. Derfor foreslår Dansk Folkeparti at indføre et nyt fag, bevægelse. Formålet er at give eleverne nogle gode og sunde motions- og kostvaner. Bevægelsesfaget kan indeholde undervisning i dans, rytmik, koordination, bevægelseslære, sund kost. Målet er tre ugentlige bevægelsestimer på alle klassetrin. På den måde kan tendenser til overvægt eller direkte fedme bedre forebygges.

Regelmæssig motion øger elevernes generelle velbefindende og giver ekstra energi - også til de boglige fag. Det viser sig nemlig, at overvægt, der ofte skyldes fejlernæring, kan medføre indlæringsvanskeligheder. Så en normalvægt er en klar både fysiologisk og psykologisk fordel.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Den sidste tids fokus på danskernes stigende overvægt har banet vejen for, at Dansk Folkeparti på baggrund af forslaget om bevægelsestid i folkeskolen har fået mange positive tilkendegivelser. Og det glæder mig, da jeg i de tre år, jeg har siddet i uddannelsesudvalget for Dansk Folkeparti i Københavns Borgerrepræsentation, har kæmpet for at få børn og unge til at røre sig noget mere.

Der har også været fokus på elevernes ringere danskkundskaber, herunder læsevanskeligheder. Da det at kunne læse og skrive er en forudsætning for at tilegne sig viden i langt de fleste fag i folkeskolen, er det et andet vigtigt indsatsområde. Medierne har fokuseret på, at børnene skulle have karakterer allerede fra 1. klasse, men der er noget, de har misforstået. For Dansk Folkepartis vedkommende drejer det sig om at styrke elevernes læse- og skrivefærdigheder. Eleverne skal ikke have karakterer i gængs forstand. I stedet for kan man vænne eleverne til at tage test for at klarlægge deres individuelle standpunkt. På den måde kan man få fat i de svageste af eleverne så tidligt som muligt og tilbyde dem intensive læsekurser, så de kan komme på niveau med resten af klassen. Til gavn og glæde for eleverne selv.

Det drejer sig om, at eleverne får gode vaner fra barnsben. Hvis de er vant til at blive vurderet fra de tidligste klassetrin - uden at få karakterer - så er det ikke noget problem. Og er de vant til at motionere og spise sundt fra en tidlig alder, så er der større sandsynlighed for, at de vælger en sund livsstil resten af livet.

Louise Frevert

uddannelsesordfører for Dansk Folkeparti