Debat

Teen i den gale hals

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Da jeg som vanligt lod weekenden komme til mig med eftermiddagste og læsning af Folkeskolen i fredags, faldt jeg straks for titlen 'Til kamp for kroppen'. Børns motoriske udvikling er en af mine hjertesager, og følgelig har den seneste tids fokus på området været 'vand på min mølle'. Jeg fik teen i den gale hals, da det gik op for mig, at artiklen faktisk omhandlede - skulle beskrive og referere - DLF's arbejdskonference 'Børnehaveklassen - indhold, læseplaner, aktivitetsplaner, mål og rammer' den 4. april 2002!

Jeg deltog i den konference, og det var vanskeligt at genkende forløb og indhold i det, som journalist Line Groot har 'valgt at bringe'. Artiklen er rent ud sagt mangelfuld og katastrofalt misvisende!

'Mangelfuld' blandt andet fordi konferencens titel, formål og deltagerkreds refereres ukorrekt.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

'Katastrofalt' blandt andet fordi de inviterede uddannelsespolitiske ordførere fra Folketingets partier alle havde meldt afbud. Børnehaveklassen er ikke desto mindre politisk højaktuel, og det var ønskeligt, at de fraværende lovgivere i det mindste havde fået mulighed for at læse i Folkeskolen, hvad der reelt var indholdet og debatten på konferencen. DLF's amtskredse var heller ikke særligt godt repræsenteret, så også internt i foreningen kunne der være behov for orientering.

'Misvisende' blandt andet på grund af følgende:

Lise Buhr gav som indledning en fremragende beskrivelse af udviklingen i børnehaveklassen og den pædagogik, som danner grundlag for nuværende praksis og visioner for mål og indhold i fremtidens '0. klasse'. Et positivt billede på høj kvalitet i starten på fællesskabets skole. Lise Buhrs indlæg vakte stor opmærksomhed, samtlige efterfølgende talere refererede i deres indlæg til indholdet. Medlem af BUPL's forretningsudvalg Henning Pedersen bemærkede, at det da ikke kunne være vanskeligt at formulere indholds- og læreplaner for børnehaveklassen, for man kunne jo tage direkte udgangspunkt i Lise Buhrs materiale!

Men Folkeskolens journalist nævner ikke Lise Buhrs indlæg med et ord!

Stig Broströms undersøgelsesresultater var behæftet med fejludregninger i en sådan grad, at det bar præg af manglende gennemarbejdning. Det var ikke særligt overbevisende, men dog nok korrekt, at der er sket en nedgang i de praktisk-musiske aktiviteter i børnehaveklasserne. Stig Broström fremhævede det uheldige i denne nedprioritering, og det var alle helt enige i - men at fremhæve dette som det altdominerende tema for og resultat af konferencen kan jeg slet ikke genkende!

Væsentlige emner som risiko for at børnehaveklassen - via lovgivning - bliver én stor skolemodenhedsprøve, brobygning til og samarbejde med lærere, børnehaver og skolefritidsordning, obligatorisk børnehaveklasse, omgængere i børnehaveklassen, læreplaner for dagpasningen, optimal stimulering af de mange intelligenser, skoledagens længde, uddannelseskrav for pædagoger i børnehaveklassen og mange, mange flere relevante emner blev drøftet.

Lise Døssing Hansen

Alslev

Svar

Det er journalistens ansvar, hvad der bringes videre til bladets læsere. Men hun kan ikke påtage sig ansvaret for, at inviterede politikere ikke kom til konferencen. Det er heller ikke hendes skyld, at en oplægsholder ikke havde regnet rigtigt. Men journalistens tal er rigtige. Og her er så et citat fra en mail til journalisten fra en anden konferencedeltager: 'Det er en fin artikel, du har lavet (...), så må vi blot håbe, at ministeren læser med'.

Redaktionen