Debat

-03 til fraværsregler

Kaotisk opstart af nye tunge fraværsregler stjæler tid og rammer vilkårligt

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Nyheden om at IT-Systemet der skal understøtte de nye fraværsregler i folkeskolen ikke er klar, er desværre den mindst overraskende nyhed længe. Den kommer efter et pinligt og kaotisk implementerings forløb.

De regler om, at familier skal trækkes i børneydelse, hvis deres barn har mere end 15 procent fravær på et kvartal startede ud med at blive vedtaget på baggrund af forkerte tal om hvor mange familier der blev ramt. Derefter kom kraftige opfordringer fra en række af skolens parter til som minimum at udsætte opstarten. Reglerne startede nemlig ud før vejledningen var klar.

Reglerne er også tænkt forkert fra start. Formentlig fordi det er udlændingepolitik der er blevet gjort til social- og skolepolitik.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ambitionen om at begrænse ulovligt fravær i skolerne er udmærket, men metoderne kan være ødelæggende. Hvis målet er at få eleverne i skole og samarbejde med forældrene, nytter det ganske enkelt ikke, at en skoleleder pålægges at træffe afgørelser, som rammer familierne økonomisk. Samtidig er der lagt op til en håbløs registrering af fravær, som fratager elever enhver tilskyndelse til at komme i skole, hvis de har sovet over sig, eller cyklen er punkteret på vejen

De regler om skolefravær kan lægge alvorlige sten i vejen for samarbejdet om støtten til udsatte børn. Samtidig er jeg dybt nervøs for at  de skærpede krav rammer vilkårligt og medføre et overflødigt bureaukrati.

Det er tankevækkende, hvordan undervisningsministeren har forskellig tilgang til fravær i gymnasier og folkeskoler. På den en side afviser Rosenkrantz-Theil at kunne nedbringe elevfraværet på gymnasierne ved ”at indføre rigide regler”, og siger, at ”tossede regler fjerner myndigheden fra lærerne”. På den anden side vælter hun en moppedreng af en vejledning med netop detailregulering og historisk stramme fraværsregler ud over folkeskolerne. Hvor er logikken i, at unge skal mødes af så forskellige tilgange?  

Endnu en uhensigtsmæssighed i fraværsreglerne er, at antallet af skoledage varierer mellem kvartalerne. I tredje kvartal, hvor sommerferien ligger, vil familier derfor kunne få tilbageholdt børneydelse efter blot 4-5 dages ulovligt fravær. Dette risikerer at ramme vilkårligt og i forhold til mange familier urimeligt hårdt.

Det er et problem for familiernes retssikkerhed at reglerne er trådt i kraft før vejledning og it-system er på plads. Og det stjæler tid fra både lærere, skoleledere og socialrådgivere. Og værst så er der risiko for at reglerne rammer skævt og forkert og de familier der ikke har ressourcerne til at få søgt om lovligt fravær bliver ramt økonomisk og skubbet væk fra skolen.