Debat

Bagtroppen overgiver sig ikke

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Fællesskabets skole' hedder en brochure, som drattede ud af Folkeskolen nummer 12. Under et billede af en henslængt, let påklædt og smådrømmende teenageskønhed fortæller side 2, at her er endnu et i den endeløse række af debatoplæg - vore dages eufemisme for at sige, hvad man mener, uden at være alt for forpligtet på det.

Megen debat kommer der dog næppe ud af den seksten siders tryksag, hvoraf de fleste sider er pæne farvefotografier af uidentificerede skolesituationer uden særlig tilknytning til teksten. De er der formentlig for ikke at gøre det hele for 'tungt'. Lærerforeningens tillid til befolkningens læsefærdigheder er åbenbart lige så begrænset som det omgivede samfunds.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Alligevel kunne teksten jo godt ægge til debat - men det gør den ingenlunde. Her er det nok engang arrieregarden, som værger de samme rømningstruede gamle bastioner, der udgør fæstningsværket Den Danske Skolemodel. Bastionerne hedder enhedsskolen, enhedslæreruddannelsen, klasse- og fålærerprincippet og et par hastigt opkastede skanser kaldet projektorientering og tværfaglighed.

En af de tre elever, som optræder på brochurens forside, har trukket en rød tevarmer godt ned om ørerne og beholdt dynejakken på inden døre - og så står han op, klar til flugt, hvis nogen trods alt skulle prøve at trænge gennem hans panser. Det er en stærk symbolik.

Niels Holst

Jystrup