Debat

Selvgode eksperimenter

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det var med hovedrystende interesse, at jeg i Folkeskolen læste, at de i Storbritannien har flere års erfaring med de skoleranglister, som regeringen netop har indført herhjemme. Og erfaringerne peger bestemt ikke i en positiv retning. Tværtimod. Offentliggørelsen er da også blevet droppet i Nordirland og Wales. Sjovt nok, at vi i Danmark selv skal gøre os de erfaringer i stedet for at lære af andre.

De britiske erfaringer peger på flere af de samme faldgruber, som de danske skeptikere også var fremme med, da regeringen lancerede det nye initiativ og udsendte ranglisterne, der er ordnet på baggrund af elevernes karaktergennemsnit. Det er ganske enkelt for simpelt et virkelighedsbillede, man tegner. Ranglisterne afspejler ikke de egentlige udfordringer, som skolerne står over for.

Det er ganske enkelt naivt, hvis undervisningsministeren forventer, at listerne giver en bedre folkeskole. Det eneste, det vil føre til, er et unødigt stort pres på de skoler, der bliver ved med at ligge i bunden, fordi koret af selvbestaltede pædagogiske eksperter nu kan hænge deres kritik af folkeskolerne op på disse konkrete - om end intetsigende - tal.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Lad os stoppe de selvgode eksperimenter og lære af andres erfaringer.

Jytte Wittrock

medlem af Folketingetfor Socialdemokratiet