Debat

Mål er formulerede

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folkeskolen nummer 12 bragte et indlæg af Carl Jørgen Veje om Klare Mål for natur/teknik. I indlægget påpeger brevskriveren, at målbeskrivelserne ændrer på fagets kerne, så eleverne gennem oplevelser og erfaringer udvikler praktiske færdigheder, tanker, sprog og begreber og skærper deres nysgerrighed og lyst til at stille spørgsmål.

Der er ikke ændret på fagets kerne. De nye målbeskrivelser ændrer ikke på fagets indhold og arbejdsmetoder. Fagets formål, læseplan og vejledning er der slet ikke rørt ved. Derfor gælder det også fortsat, at undervisningen fortrinsvis baseres på elevens egne oplevelser, undersøgelser og eksperimenter.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

De vejledende beskrivelser af delmål er et ekstra element, som skal støtte skolernes arbejde med at evaluere undervisningen. Lidt populært kan man sige, at læseplanen fortæller, hvad eleverne skal arbejde med for at nå frem til målene. Målbeskrivelserne skal strukturere evalueringen, så læreren kan få indblik i, hvad eleven har lært - altså hvad eleven kan og ved, når undervisningsforløbet afsluttes. Samtidig skal evalueringen dokumentere, at eleven lærer det, der forventes. Den skal afdække behov for, at undervisningen tilrettelægges anderledes, så der bliver udfordringer til alle elever. Endelig skal den afdække behov for at ændre stofvalg, metode eller arbejdsform, så eleverne lærer bedre.

Vi har for nylig set resultaterne af Pisa. Det er utilfredsstillende, at danske elever er så langt bag andre landes elever i naturfag.

Vejen til målene er stadig skolens og lærerens ansvar. Det nye er, at folkeskolelovens krav om intern evaluering er blevet lettere at arbejde med i praksis, fordi målene er formulerede.

Ulla Tørnæs

undervisningsministe