Debat

Overgangsproblemer

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Min gode vens datter vil på gymnasiet efter 9. klasse på en efterskole. Det støtter han hende i, og nu har han været med hende til orienteringsmøde på et gymnasium. På vej hjem kom den første kommentar fra datteren: 'Sig mig engang: Har alle skoler det sådan, at de skal svine folkeskolen lidt til?'

Over for sine børn kunne min gode ven aldrig finde på at kritisere en lærer, en skole eller en rektor, som børnene skal tilbringe lang tid sammen med, så han spurgte hende, hvorfor hun troede det.

'Ja, i dag sagde rektor, at folkeskolen ikke stiller krav til os, og på min efterskole siger lærerne tit, at vi ikke lærer noget i folkeskolen. Og det er da helt forkert, for min folkeskole var da god til at stille krav til os elever, og vi lærte da mere der end på efterskolen - til gengæld kan min efterskole så give mig noget andet'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Baggrunden for datterens reaktion var, at rektor - til de fremmødte elever og deres forældre - fortalte, at på hans gymnasium stillede man krav til eleverne om både fremmøde, selvstændighed og ansvarlighed.

Han fortalte i øvrigt også om, at danske elever klarer sig rigtigt dårligt i dansk og naturfag, og at de bedste lærere findes i de lande, der har den længste uddannelse af lærere.

Han definerede ikke, hvad den bedste lærer er, men ingen var vist i tvivl om, at det er den, hvis elever klarer sig bedst i prøverne.

Han var heller ikke inde på, at vi i skolen skal tilgodese elevens alsidige udvikling (personligt, fagligt og socialt), og at det går godt ifølge andre undersøgelser: det faglige niveau skal forbedres, men vi har nogle af Europas gladeste og mest selvstændige og initiativrige unge mennesker.

Jeg tror, at pigen har det som langt de fleste af vore elever: De holder faktisk meget af deres skole og føler, at deres lærere generelt har givet dem en god ballast til at gå videre. De samme elever bliver normalt også glade for deres efterskole og ny ungdomsuddannelse, som på nogle områder ligner folkeskolen og på andre giver dem nye spændende oplevelser.

Lad os hjælpe hinanden med, at overgangen fra et system til et andet bliver en oplevelse, hvor eleverne glæder sig over det, de har med i rygsækken, og glæder sig til at lære og være på en ny skole.

Det skal ikke ske ved, at vi skal ligne hinanden - men bygge vores samarbejde på professionalisme, tolerance og respekt.

Forkortet af redaktionen

Henry Hansen

skolekonsulent Ikast Kommune