Det er godt at være to

To kvindelige skoleledere på Vemmelev Skole betragter sig selv som et lederteam

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Som en anden kaptajn har skoleleder Rikke Sørensen det store overblik over den kurs, som Vemmelev Skole bør sejle efter. Det er hende, der får de vilde ideer og tanker til, hvordan skolen kan nå sine mål. Men det er viceskoleinspektør Lisbeth Bergstedt, der styrer skibet igennem det oprørte hav og sørger for, at det kommer sikkert i havn.

'Lisbeth kan nogle ting, som jeg ikke er særlig god til. Hun kan fange detaljen og tænke mine forslag igennem, så vi er sikre på, at de holder. Og så har hun styr på it og på regnskab og budget. Hun er meget mere grundig og punktlig end jeg', siger Rikke Sørensen.

Beskedent indrømmer Lisbeth Bergstedt, at hun er god til tal og kolonner.

'Det er lettere at få lærerne til at give sig i kast med noget nyt, hvis de ved, at løn, arbejdstid og økonomi er på plads', siger hun.

Men det kan også blive for meget af det gode.

'Det er godt, at der er orden, men det administrative er ikke et mål i sig selv. Det er Rikke god til at minde mig om, når jeg indimellem fortaber mig i de formelle sager'.

De to vestsjællandske skoleledere arbejder ikke bare sammen på kontoret på Vemmelev Skole, der ligger uden for Korsør. De betragter sig selv som et lederteam. Det indebærer, at de er meget bevidste om, at de har hver deres stærke og svage sider.

'Hvis jeg var her alene, ville jeg sætte alt for mange skibe i vandet, mens Lisbeth ville sende for få af sted'.

Det lyder meget enkelt, at skolelederen har overblikket, mens viceskoleinspektøren sørger for detaljerne. Men sådan oplever de to det ikke til hverdag. De er parate til at sætte sig ind i hinandens sager.

'Vi kigger ikke hinanden over skulderen, men hvis en af os er usikker på, hvordan man skal tackle et konkret problem, spørger vi den anden til råds. Man kan ikke være den klogeste på alting', siger Rikke Sørensen, der har teten omkring opgavefordelingen.

De afviser, at de er konfliktsky, men de overvejer, om et problem er en konflikt værd, eller om de bør gå til det på en mere lempelig måde.

Stolte af skolen

De to ledere taler meget med hinanden om, hvordan de vil udvikle skolen, og hvad der skal til, for at det kan lykkes. De ser blandt andet på, hvordan de skal fremlægge deres forslag, så de får lærernes støtte.

'Nogle gange diskuterer vi helt ned til, hvilket signal de enkelte ord sender', fortæller viceskoleinspektøren.

De drøfter ikke sagerne i timevis. Det har de ikke tid til. Men de har en fælles ambition om, at deres opgaver skal være i orden, når de forlader kontoret, og de føler, at deres rolle som ledere hele tiden er til diskussion.

'Vi stiller krav til hinanden, både på skolen og når vi er ude af huset. Vi vil gerne vise, at vi er stolte af vores skole. Vi forsøger at signalere, at vi er professionelle, og at Vemmelev Skole er et rart sted at være', siger Rikke Sørensen.

Det gør det også lettere at tackle en eventuel kritik, mener Lisbeth Bergstedt.

'Nogle vil måske mene, at vi burde have løst en opgave på en anden måde. Den dialog er vi rustet til at gå ind i, når vi selv synes, vi har gjort vores bedste'.

Ingen kan køre i et højt gear hele tiden, men så dækker de to skoleledere hinanden ind.

'Hvis jeg har meget travlt og er stresset, kan Lisbeth træde til', siger Rikke Sørensen.

'Det er også rart at være tæt på hinanden, når man føler, at man bare ikke kommer nogen vegne', fortsætter Lisbeth Bergstedt.

'Så siger makkeren: 'Prøv at se, hvordan situationen var for seks måneder siden''.

Ingen slyngveninder

De har let til latter, og de virker til at have det harmonisk sammen. Ofte fuldfører den ene den sætning, den anden er begyndt på, og vice versa.

Men de er ikke slyngveninder, forsikrer de.

'Vi har en professionel kemi, der passer sammen, og vi hygger os med hinanden. Men jeg er ikke sikker på, at vi var blevet venner, hvis vi bare havde mødt hinanden. Vi taler utrolig lidt om vores private forhold', siger Rikke Sørensen.

En stor del af forskellen mellem at være to ledere og at udgøre et lederteam er, om man reflekterer over sine handlinger sammen, mener hun.

'Vi har ikke en fasttømret holdning til, hvordan opgaverne skal løses, men er åbne over for at lytte oprigtigt til hinandens forslag. Vi går tæt på hinanden og siger, at 'det havde nok været klogere, hvis du ikke havde sagt sådan og sådan til den lærer i går'. Vi er ledere for lærere, som investerer deres livsværdier, når de underviser, så vi kan let komme til at træde nogle steder, hvor det gør virkelig ondt', siger Rikke Sørensen.

Også ledere er sårbare, ikke mindst når de arbejder i team. De skal både kunne tåle at høre andre sige, hvad de ikke er så gode til, og kunne se deres egne svagheder i øjnene.

'Ideen med afdelingsledere er fin nok. Men vi er ikke meget for at vise vores svagheder, så jeg kan godt forestille mig, at den tætte sparring ville gå tabt, hvis vi var flere end to i lederteamet', siger Rikke Sørensen.

Makkerpar på prøve

Fra begyndelsen har de haft den fordel, at de har valgt hinanden.

Som konstitueret viceskoleinspektør var Lisbeth Bergstedt med til at ansætte Rikke Sørensen, og da stillingen som viceskoleinspektør derefter blev slået op, havde de nået at prøve hinanden af i tre måneder. Derfor har de aldrig sat sig ned og fordelt opgaverne imellem sig.

'Arbejdsfordelingen blev lagt fast i stillingsopslaget, for vi søgte én, som kunne alt det, jeg ikke kan, og det passsede tilfældigvis til Lisbeth. Vores fordeling virker naturlig, fordi den er lagt til rette efter vores respektive styrker', siger Rikke Sørensen og understreger, at Lisbeth Bergstedt blev valgt, fordi hun var den bedste blandt andre kvalificerede ansøgere.

'Jeg har været på skolen siden 1977 og havde aldrig drømt om, at jeg skulle være leder. Men de tre måneder sammen med Rikke gik så godt, at jeg besluttede mig for at søge. I og med at vi begge kan gøre det, vi er bedst til, får vi luft til at drøfte, hvor vi gerne vil hen med skolen', siger Lisbeth Bergstedt.

Rikke Sørensen betoner, at de bærer et fælles ansvar for skolen.

'Uanset hvem af os der begår en fejl, så er vi to om ansvaret. Til gengæld er vi også to om at dele en succes', siger hun.

Henrik Stanek er freelancejournalist

Uanset hvem af os der begår en fejl, så er vi to om ansvaret. Til gengæld er vi også to om at dele en succes