Debat

Mærkelige tider

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Strange days have found us.

Strange days have tracked us down'.

Mange vil kunne huske disse linjer fra nummeret 'Strange Days' med The Doors fra 1967. Nummeret gav en beskrivelse og følelse af de 'mærkelige tider', der herskede i slut-tresserne. Mange, mange unge betragtede samfundet som dybt hyklerisk og de etablerede politikere som aldeles dobbeltmoralske.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Se nu en undervisningsminister, der lover kvalitetsløft og udvikling af folkeskolen, og hør nu en kulturminister, der lover forbedrede vilkår for udøvende kunstnere! Når så rampelysene er slukket, tager de to sig en tur i grønthøsteren sammen med de andre ministre, mens de afsynger den båndsløjfe, der indeholder linjen: '. . . de, der er imod, er brokkehoveder og grædekoner, tjuhej!'

Grønthøstermetoden fører til forringelser på hele biblioteksområdet og til nedskæringer i Skolebibliotekernes Udviklingspulje, men langt værre er de foreslåede nedskæringer på bibliotekspengene. Regeringen betragter bibliotekspengene som en form for kulturstøtte, men reelt er de betaling for, at forfatterne stiller deres bøger til rådighed for bibliotekerne. Denne betaling udbetales efter retningslinjer, som senest blev forhandlet på plads i 1999.

Nu er det jo notorisk ingen millionforretning at skrive litteratur i Danmark, og nedskæringer vil ramme forfatterne hårdt. Ikke mindst vil en beskæring af støtten til især unge forfattere skabe hindringer for udviklingen af nye talenter.

Besparelserne vil naturligvis ramme alle forfattere, men man kan frygte, at børnelitteraturområdet vil blive ramt hårdest. Dette område har ikke særlig stor opmærksomhed fra politisk hold og betragtes nærmest som en litterær biting på linje med andet pædagogisk legetøj.

Det er aldeles selvmodsigende på den ene side at ville forbedre børns læseevner og kvaliteten i de kulturprodukter, der tilbydes dem, og så med den anden foreslå forringelser for de mennesker, der skal levere produkterne.

Forfatterne og deres organisationer vil på forskellig vis gøre opmærksom på deres holdninger til disse ting og protestere mod nedskæringsforslagene.

Lad os støtte dem i det!

For det er i sandhed 'mærkelige tider', vi lever i.

C.C. Rasmussen

formand for Danmarks Skolebibliotekarforening

Højer

Powered by Labrador CMS