Ledere glade for initiativet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tre af Thisted Kommunes skoleledere har siddet med i den arbejdsgruppe, der har udviklet lærerstartsprojektet. Blandt andet den yngste og den ældste skoleleder i kommunen. De tre har hver sin grund til at glæde sig over resultatet af arbejdet.

Per Sejer Hansen blev uddannet som lærer i 1999 og har været leder på Hundborg Skole siden sommeren 2000. Han synes, det er fantastisk at være med til at ændre på noget, når man selv kan huske problemerne.

'Jeg kan selv huske, hvordan det er at blive færdig på seminariet og begynde som lærer. Det var bestemt ikke, som det skulle være. Den mulighed, det her projekt giver de unge lærere, ville have hjulpet mig', siger han.

På Hillerslev Skole har Flemming Davidsen været skoleleder i fem år. Han skal ansætte to nye lærere i år og har oplevet lærermanglen. De to stillinger har nemlig været slået op før, men da var ansøgerfeltet ikke kvalificeret.

'Jeg værdsætter virkelig det her initiativ, fordi vores skole ligger ti kilometer uden for Thisted. Det er vanskeligt at skaffe ansøgere uden for byerne, så jeg håber da, at det her kan skaffe flere', siger skolelederen.

Efter 30 år som leder på Sjørring Skole er lederen Arne Clausen på vej på pension. Han mener, at der i dag stilles langt højere krav til de nyuddannede, end da han blev lærer. Derfor har hans skole i en årrække forsøgt at få de ny lærere introduceret straks efter ansættelsen i foråret.

'De skal præsenteres for skolen og inddrages i fagfordeling og teamsamarbejde. Det foregår jo helt fra maj, så heldigvis er det nye system meget fleksibelt. Introduktionsarbejdet behøver ikke nødvendigvis at foregå i juli måned. De unge lærere får bare løn for en ekstra måned, og det er jo meget rimeligt, når vi forventer et stykke arbejde før opstarten', mener han.

Lærerstartsprojektet

Lærerstartsprojektet begyndte som en idé hos Thy-Mors Lærerkreds, men udviklede sig i samarbejde med Thisted Kommune til et forskningsprojekt, der inkluderede hjælp fra konsulent Jens Lund, Danmarks Pædagogiske Universitet.

Kommunens 30 nye lærere fik blandt andet tilbudt kurser og netværksmøder, og i løbet af projektet interviewede Jens Lund de unge lærere og samlede erfaringerne ind.

Det er de erfaringer, Thisted Kommune, skolelederne og lærerkredsen nu bruger til at arbejde med forbedring af vilkårene for nye lærere.