Forskel på kvinder og mænd

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Man kan kun ane små forskelle på kvinder og mænd i den undersøgelse af skoleledernes arbejdsforhold, som lektor Lejf Moos fra Danmarks Pædagogiske Institut udførte sidste år.

Det tyder for eksempel på, at kvinder prioriterer tid til vejledning højere end mænd, og at de sætter de pædagogiske opgaver højere end de administrative. Men tallene giver ikke baggrund for klare konklusioner, konstaterer Lejf Moos.

I stedet henviser han til svenskeren Sten-Sture Olofsson, der i 1998 gennemgik svensk og international forskning i forbindelse med en doktorafhandling. Han peger på ti forskelle mellem kvinder og mænd:

- Kvinder er mere optaget af relationer, de opfattes mere menneskelige

- Kvinder lægger mere vægt på den pædagogiske ledelse, elevråd og personalespørgsmål

- Kvinder viger ikke for konflikter, men har klarere strategier for konfliktbearbejdning

- Kvinder ser undervisning og læring som hovedformålet

- Kvinder er tryggere i arbejdet og får ofte vanskeligere skoledistrikter end mændene

- Kvinder har større viden om læseplaner

- Kvinderne har konflikter med forvaltningen, mens mændene har konflikter med forældrene

- Kvinderne tilbringer mindre tid bag skrivebordet

- Kvinderne indfører en ny organisationskultur i skolen

- Kvinderne har en mere demokratisk lederstil, som kræver, at lærerne tager aktivt del i beslutningerne.