Debat

God arbejdslyst

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg, og alle de andre som bliver færdig fra seminarierne til sommer, har gennemgået en uddannelse der kvalificerer os (?) til at undervise i fire respektive linjefag - det er det! Hvor mange rundt om på skolerne er klar over dette faktum? Jeg har modtaget undervisning i engelsk, dansk, hjemkundskab og idræt (mine fire valg), kristendom/livsoplysning, psykologi, pædagogik og almen didaktik. Efter som de tre sidstnævnte ikke er fag i folkeskolen, har jeg kompetence til at undervise i de fire fag jeg har valgt på linje og i nogen grad kristendom. Men i hvilken grad er skolerne, kollegerne og, ikke mindst, ledelserne indstillet på denne realitet? For mit vedkommende presser der sig en fagfordeling på. Det bliver spændende om jeg kan undgå fag som musik, fysik, historie og andre hvilke jeg absolut ikke er kompetent nok til at undervise i. Spørgsmålet er hvad jeg, som nyuddannet lærer, gør i en situation hvor jeg bliver tvunget ud i timer jeg ikke har kompetence til at tage mig af. Og hvad gør skolerne? De kommer let til at sidde med flaskehalsproblemer. Pinslerne på seminariet som prøveklud og forsøgskanin er altså ikke slut og overstået når vi nye starter i folkeskolen til sommer. Der venter os alle en fremtid med undervisning i fag som vi overhovedet ikke har berørt en smule på seminariet. God arbejdslyst.

Jens Haugstrup-Andersen

København

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler