Fuld løn til deltid og studier

Skole i Gilleleje giver fuld løn til deltidsansatte, der ved siden af jobbet studerer på aftenseminariet

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er svært at få nye lærere helt til Gilleleje. S-toget kører ikke længere end til Hillerød, og huspriserne i området er nærmest uopnåelige for et ungt lærerpar. I sommer blev over halvdelen af de opslåede stillinger i Græsted-Gilleleje besat af personer uden en læreruddannelse. På Nellerupgårdskolen var seks ud af 12 nyansatte ikke fra seminariet.

'Tidligere kunne vi dække den almindelige lærerafgang, men de senere år med øget pensionering har vi ikke kunnet tiltrække dem, vi skal bruge. Sådan som vores situation er, bliver vi nødt til at tænke bredere', siger skoleleder Kim Kristiansen.

Og det gør de på Nellerupgårdskolen. På skolelederens initiativ er der blevet indført en ordning, hvor medarbejdere, der ikke har en læreruddannelse, arbejder på 30 procent nedsat tid til fuld løn. Til gengæld skal de så tage en læreruddannelse på aftenseminariet ved siden af deres job. Håbet er, at de bliver på skolen, når de er færdiguddannede.

De ansatte under uddannelsesordningen får også beskyttede skemaer, tolærertimer, når det er muligt, og de øvrige kolleger viser hensyn i opgave- og eksamensperioder. Folk bakker op om ordningen, og det er afgørende for dem, der skal være lærere og studerende på samme tid.

'Til tider trækker kollegerne lidt mere af læsset, men det er der ingen, der ser skævt til. De er virkelig gode til at tage hensyn og vise forståelse for, at vi har en anden byrde også. Og det betyder utroligt meget, hvordan ens kolleger forholder sig. Går man og har dårlig samvittighed over for dem, man arbejder sammen med, bliver det for svært at komme igennem presset ved at have et studium ved siden af jobbet', siger Eva Lausen, der er knyttet til ordningen på tredje år.

Hun har været på Nellerupgårdskolen i fire år og blev ansat som fast vikar med en uddannelse i engelsk og spansk fra handelshøjskolen. Til daglig underviser hun mest i tysk, men har også engelsk og spansk som valgfag.

Efter et år som lærer begyndte hun på eget initiativ på aftenseminariet. Hun opdagede hurtigt, at det var hårdere end forventet, så efter hendes første semester konstruerede Kim Kristiansen hendes personlige udviklingsplan og satte hende 30 procent ned i arbejdstid. Hvis ikke det var sket, mener hun selv, at det havde været umuligt at komme gennem presset. Og der var ikke noget alternativ til aftenseminariet for hende.

'Med fire børn kan det ikke lade sig gøre at tage fra Gilleleje til København hver morgen klokken otte, og det ville slet ikke være muligt at leve af Statens Uddannelsesstøtte', slår hun fast.

24-årige Nanna Petersen har også fået tilbudt den særlige ordning. Fra 1999 til 2000 arbejdede hun som vikar på skolen, men sagde op for at begynde på dagseminariet. Efter et semester fandt hun ud af, at det passede hende bedre at arbejde ved siden af studiet.

'Det giver utroligt meget at lære noget, man samtidig kan bruge i praksis, og en anden forståelse for det teoretiske', siger hun.

Derfor kontaktede hun Nellerupgårdskolen for at få sit gamle job igen. Hun arbejdede på fuld tid, mens hun gik på seminariet om aftenen.

'Jeg blev hurtigt meget træt, og så foreslog Kim Kristiansen, at jeg fik den samme ordning som Eva. Og sådan blev det så. Uden den ordning var jeg sikkert ikke kommet gennem studiet. Det havde i hvert fald taget flere år', siger Nanna Petersen.

Eva Lausen er helt enig med sin medstuderende i, at det er en dobbeltsidet bonus at have arbejde på en skole sideløbende med et seminariestudium.

'Det er godt at have erfaringer, allerede når man begynder på studiet. Det kan for eksempel bruges i de pædagogiske opgaver, og de ting, du lærer på seminariet, kan du overføre direkte til undervisningen. Man kan få mange gode paralleldiskussioner og en betydningsfuld vekselvirkning', siger hun.

Kombinationen af job og uddannelse bliver ikke bare tilbudt hvem som helst.

'De personer, vi gør det her for, er nogle, vi på forskellig vis har haft inden for dørene et år eller to i andre sammenhænge. Faste vikarer eller for eksempel en skoleassistent. Det er personer, vi har tiltro til kan blive noget godt som lærere, og som kender os og har markeret en interesse for skolen og for lærerarbejdet på en god og positiv måde', siger skoleleder Kim Kristiansen.

På skolen er der i øjeblikket tre lærere på ordningen, og i kommunen samlet set er der en fem-seks stykker. Størstedelen af lærerne skal selvfølgelig være uddannede på den gængse måde, mener Kim Kristiansen, men han vil ikke afvise, at der kommer flere til på hans selvudviklede ordning.

'Vi ved, vi vil få flere henvendelser om en lignende ordning, og det vil jeg ikke afvise kan lade sig gøre. Vi vil godt investere i nogen, vi tror kan tilføre skolen noget godt på sigt', siger han.

Skolelederen understreger, at den særlige uddannelsesordning er en del af en større pakke. Skolen og kommunen prøver at lave en mangesidet indsats.

'Det her tiltag er en del af en bred vifte. Det væsentligste indsatsområde er at lave en god skole, som folk føler sig tiltrukket af, tror jeg', siger Kim Kristiansen.

Ud over den særlige uddannelsesordning har Nellerupgårdskolen for eksempel også en følordning, hvor der er afsat 110 timer til nyuddannede lærere.-