Debat
0   151

Glad for Elbros bog

Poul Billeskov Jansens skriver i Folkeskolennummer 3, at enhver ved, at der er mindst to hovedlandeveje inden for læseundervisningen.

Carsten Elbro redegør for læsesyn under kapitlet læseforskning, og han argumenterer for den sekventielle nedefra-op-model i forhold til begynderlæsning og undervisning af elever med en ordblindeproblematik. Argumentationen underbygges af talrige danske og udenlandske undersøgelsesresultater.

Artiklen fortsætter under banneret

Du skriver, at Carsten Elbro diskriminerer den store gruppe af læsere, der er auditivt svage - af de ordblinde cirka to tredjedele.

Det er præcis den gruppe, der undervises på Hovedstadens Ordblindeskole, hvor jeg har haft min gang i syv år, og læselærere ved, at mange af de voksne ordblinde har stort udbytte af en systematisk og struktureret undervisning i det fonematiske princip.

I begynderlæsningen er det min erfaring, at især børn med dårlige forudsætninger for fonologisk opmærksomhed er afhængige af den systematiske undervisning.

Du undgår i øvrigt helt at kommentere alle de undersøgelser, der viser, at færdigheder i fonologisk opmærksomhed kan opøves hos langt de fleste mennesker.

For mig at se har en læseundervisning, der tager udgangspunkt i lidt af hvert af alle metoder efter devisen: så har vi tilgodeset alle, diskrimineret de auditivt svage elever. De har ikke fattet systemet, men prøvet at udforme deres egne strategier, der er uholdbare.

Det er disse elever, vi voksenundervisere sidder med på talrige læsekurser arrangeret af firmaer, gymnasier, tekniske skoler.

Så til dine udsagn om fonetikken. Hvem har dog undervist dig i dette emne?

Alle bogstaver har en selvstændig lyd.

Prøv at sige m's lyd: mmmmmmm. Du kan synge på den.

Allerede i børnehaveklassen lærer mange børn, at vokaler har et navn, der er det samme som dens lyd, hvorimod konsonanterne har et navn, der er forskellig fra lyden.

At lydene i deres overgange overlapper og påvirker hinanden (koartikulation), er selvfølgelig med til at vanskeliggøre processen, hvorfor træning i at smage på ordene og lege med lydene er medtaget i alle seriøse undervisningsmaterialer om dette emne.

Jeg er dybt taknemmelig over, at Elbros bog skal bruges, hvor der skal undervises i læsning og læseundervisning.

Efter erfaring med læseundervisning af begyndere og børn, unge og voksne med store læseproblemer samt kurser til lærere og børnehaveklasseledere oplever jeg, at de praktiske udøvere har brug for denne bog, der er et partsindlæg, der har været savnet længe.

Inge Brandt

speciallærer


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ