Debat

Derfor multietnisk

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Torben Thomsen efterlyser i Folkeskolen nummer 5 en forklaring på, hvordan hovedstyrelsen er kommet til det resultat, at Danmark må betegnes som et multietnisk samfund. Det er ganske enkelt en følge af, at cirka 7,4 procent af Danmarks nuværende befolkning tilhører eksotiske etniciteter. Efter vores vurdering er dette så stor en andel, at disse mennesker er blevet en selvfølgelig del af gadebilledet. Det er dog vigtigt at gøre sig klart, at vi hermed ikke nødvendigvis har sagt, at Danmark er et multikulturelt samfund. Folkeskolens værdigrundlag er stadig specifikt dansk. Den skal formidle dansk kultur, og den opretholder et fag, der har kristendommen som sit centrale kundskabsområde. Det indebærer blandt andet, at de etniske minoriteter konfronteres med et krav om at ændre de eventuelle dele af deres kultur, der er uforenelige med grundlæggende principper i det danske samfund; eksempelvis udtrykt i folkeskolelovens formålsparagraf, der som bekendt fordrer, at hele folkeskolens dagligdag skal hvile på åndsfrihed, ligeværd og demokrati. En fordring, der i øvrigt indebærer, at skolen nok ønsker, at de skal lære perfekt dansk, men ikke - som Torben Thomsen - ønsker at fratage dem deres modersmål.

Niels Christian Sauer

medlem af DLF's hovedstyrelse

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Powered by Labrador CMS