Debat

Skæve Pisa

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Til forskningsleder Torben Pilegaard og adjunkt Elisabeth Arnbæk. Jeg har med interesse læst artiklen vedrørende Pisa i Folkeskolen nummer 4. I nummer 3 spurgte Tove Heidemann, som er konsulent i internationalisering på Danmarks Pædagogiske Universitet, i sin 'bagsmæk-kommentar', om resultatet af Pisa-testen mon har noget at gøre med måden, der bliver undervist på i de lande, der sammenlignes med. Den beskriver i en nøddeskal, hvad det er, vi skal arbejde på at blive bedre til i den danske folkeskole.

Lige siden 60'erne har de pædagogiske tendenser gået i retning af helhedsorienteret, tværfaglig undervisning med projektopgaver, emner, temaer, der skal skabe sammenhæng og mening i læreprocesserne. Man kan overføre færdigheder fra ét fag til et andet og gå i dybden. Det er bare alle tiders, i hvert fald for de stærke og ældre elever. I dag arbejdes der allerede med projekter, emner og temaer i de yngste klasser.

Det kræver imidlertid en meget stor grad af modenhed og evne til at overskue og administrere mulighederne og friheden. De fleste børn har brug for, at videns- og færdighedsindlæringen bliver deltop i overskuelige bidder, og at indlæringen sker i en på forhånd fastlagt rækkefølge i dansk, matematik, sprog, biologi geografi, historie, fysik og så videre. Den strukturerede, trinvise, systematiske indlæring i hvert enkelt fag kan udmærket 'måles', sammenlignes og vurderes, og så er den demokratisk! Den er ikke afhængig af den sociale arv, som man er inde på i vore dage.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det er, som om man har glemt 'fundamentet', men fokuserer på 'taget'. De fundamentale færdigheder skal først og fremmest være i orden. Det er netop dem, der kan og bør sammenlignes. Færdighedsindlæringen skal være i orden. Den er lidt kedelig og triviel, men den er uundværlig, og den danner grundlaget for alt senere arbejde.

Anne Lise Vandborg

Varde