På pædagogisk mission

Det kan være smerteligt at komme i kontakt med følelserne. Men det er nødvendigt, siger Martin Spang Olsen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Hos os skal du have mulighed for at give et nuanceret svar', sagde Folkeskolens redaktør, da forfatteren, foredragsholderen, sangeren og stuntmanden Martin Spang Olsen mødte op på redaktionen til det aftalte interview. Til en samtale, der skulle dreje sig om principperne bag hans bog, 'Sang, Dans og Slagsmål', om det nye projekt, 'Operation Udadvendt Energi', om pressens magt og om, hvorfor Martin Spang Olsen hele tiden bliver slynget tilbage til den pædagogiske verden: 'Hver eneste gang denne her pædagogiske diskussion går i stå, kan jeg med sindsro sige, at jeg kan løse problemet. Bare folk vil lytte til mig'.

Den mand sætter ikke sit lys under en skæppe!

Martin Spang Olsen vil begyndte med at ramme en pæl gennem en misforståelse:

'Min bog 'Sang, Dans og Slagsmål' er ikke specielt henvendt til lærere'.

'Hvis man for eksempel er bager, kan man måske bruge bogen til at bage nogle bedre brød efter. Jeg viser nogle principper for et generelt verdensbillede. Det er kun, når bogen bliver brugt i skolesammenhæng, at det er et skolesystem'.

Han har i flere omgange kritiseret uddannelsessystemet, både i forbindelse med bogen 'Sang, Dans og Slagsmål' og i forbindelse med oprettelsen af Oscar-skolen, hvor man - forgæves - forsøgte at føre tankerne fra bogen ud i livet. Og nu har han søsat et nyt projekt: 'Operation Udadvendt Energi'.

Med betragtelig støtte, blandt andet 750.000 kroner fra Idrætspolitisk Idéprogram, har fire skoler i Storkøbenhavn været igennem fire uger med Martin Spang Olsens læringsprincipper. Ellebjerg Skole og Jagtvejens Skole i København og Skovvangsskolen i Glostrup kørte i efteråret hver deres forløb, og til marts kommer turen til Vridsløselille Skole i Albertslund.

Efter udgivelsen af 'Sang, Dans og Slagsmål' for et par år siden blev Spang Olsen kontaktet af Undervisningsministeriet, som bad ham om at fortælle om sine ideer. Ministeriet spurgte, om ikke udfordringerne kunne bruges til de svage elever.

'Men mine tanker var henvendt til børn i et normalt skolesystem. Med motiverede forældre'.

Så der kom ikke noget samarbejde i gang med ministeriet.

Helt urealistisk idé

Men bagefter følte han en sær uro.

'Jeg havde en stærk fornemmelse af, at hvis ikke man gjorde noget førstehjælpsagtigt snart, ville samfundet få store problemer om et par år. Jeg spurgte Københavns politidirektør, Hanne Bech Hansen, om hun ville mødes med mig. Jeg havde faktisk ikke noget forslag. Men da jeg satte mig over for hende, kom idéerne om Operation Udadvendt Energi: Et netværk af lærere og eksperter, der ved noget om kroppen og følelserne og om undervisning henvendt til risikogruppen, de 12-14-årige. Hun kaldte det 'helt urealistisk''.

Men han blev ved, og næste gang han troppede op hos politidirektøren, var det sammen med eksperter fra Jægerkorpset og Undervisningsministeriet. Til sidst sagde Hanne Bech Hansen stop. Hun havde hverken tid eller magt til at gøre noget, og Det Kriminalpræventive Råd kom med samme besked.

Men idéen var født. Den skulle realiseres, mente Spang Olsen. Og efter halvandet års forarbejde havde han fundet penge nok til at sætte et pilotprojekt i gang.

'Min teori er, at mennesket har nogle beskyttende følelser og tankemønstre, der ligger i lag uden på hinanden. Det yderste lag vil typisk være aggression, så kommer sorg, dernæst skyldfølelse og så videre. I 'Sang, Dans og Slagsmål' arbejder man indefra og ud. I Operation Udadvendt Energi arbejder vi modsat - udefra og ind. Vi begynder, hvor eleven er. Hvis han sidder i et hjørne og siger: 'Jeg gider ikke være med', så siger jeg: 'Fint. Så arbejder vi med den følelse'. Så kan jeg provokere den lidt, lege lidt med den, så kommer den op i lyset'.

Også plads til de svage

For at give andre interesserede et indblik har Martin Spang Olsen netop skrevet bogen 'Organisk Frasering'. Der kan man finde praktiske øvelser og så selv forsøge sig med lyd, bevægelse og følelser. At det er stærke redskaber, er der ikke tvivl om. Og spørgsmålet er, om man ikke nemt kan komme til at gøre mere skade end gavn. Specielt hvis man har at gøre med de børn, som i forvejen er svage?

Er der ikke risiko for, at man med øvelserne skubber de børn længere ud?

'Nej', svarer Martin Spang Olsen med eftertryk.

'Ikke hos mig! For de børns helt store problem er den skole, de er i nu. Den er noget af det mest undertrykkende, man kan udsætte børn for. De bliver ignoreret, ensrettet og spærret inde i årevis. De bliver skåret over én kam, og deres unikke potentialer bliver ikke set', proklamerer han ivrigt og fortsætter:

'Først og fremmest skal skoletrætheden stoppes nu. Det at give børn mulighed for at bruge deres sanser, følelser, krop og stemme giver børnene meget større mulighed for at finde noget, de kan lide. Desuden styrker den slags øvelser fagligheden. Der er netop hjælp til de svage elever her'.

Og hvordan det så hænger sammen, forklarer Martin Spang Olsen ved at henvise til, at principperne og øvelserne har store muligheder for at skabe 'gennemgribende forandringer', der stikker dybt - også der, hvor det gør ondt.

Jamen, hvordan vil du sikre dig, at barnet bevarer følelsen af tryghed - også når øvelserne bringer det derud, hvor det ikke har været før?

'I sig selv presser de ikke barnet ud over kanten. Vi laver øvelser, der går ind og ud af situationer - aldrig meget konfronterende ting. Vi tager udgangspunkt i alle følelserne, ikke bare de ubehagelige, og arbejder med dem på én gang. Jeg forsøger at tale med barnets følelser, eller endnu bedre: med dets bevidsthed'.

Det er svært at se, hvilke teoretikere du trækker på. Hvor har du ideen med kommunikationslagene fra?

'Det er meget svært for mig at sige, hvad det er for en teori. Det er min egen, som jeg bygger på egne erfaringer og så på de mange bøger, jeg har læst. De kommer ikke fra én bestemt teoretiker', svarer Martin Spang Olsen, der understreger, at hans bevidsthedsbegreb skal forstås anderledes end hos de fleste. I hans opdeling af kommunikationslagene står bevidstheden oven over følelserne og ordene.

'For raske mennesker er de tre kommunikationslag hægtet sammen. Men for de mere skadede er det svært at forbinde dem. Selvom jeg læser bevidsthedslaget, tager jeg stadig udgangspunkt i de ord, børnene siger. De opfatter ikke, at jeg betragter forskellen på det, de siger med ordene, og det, de siger inde bagved'.

Processen med at røre ved følelserne og arbejde med det samlede følelseslag samtidig vil uvægerligt føre til, at barnet kommer i kontakt med ukendte følelser, og det kan være smerteligt.

'Hvis man tager alle følelser frem og bearbejder dem kreativt, vil man uvægerligt finde følelser, som man ikke bryder sig om at være i. Men omvendt kan man ikke sige, at hvis jeg giver dig et gok i nøden, så det gør ondt, så udvikler det dig. Den tv-udsendelse, som mange så om mit arbejde, koncentrerede sig netop om noget af det, der gjorde ondt. Så sagde folk: Tror du virkelig, Martin, bare fordi du generer de unger, så udvikler de sig. Nej, selvfølgelig tror jeg ikke det!'

Tv om konflikter

Tv-udsendelsen, han henviser til, er 'Eksperimentet 7.v', som blev vist på DR1 i september 2001. Han gennemførte et pilotprojekt som begyndelse på Operation Udadvendt Energi på Hellig Kors Skole i København. Projektet blev fulgt af et tv-hold, der skabte en udsendelse, hvis fokus først og fremmest lå på de konflikter, Spang Olsen havde med klassens elever.

Udsendelsen affødte en voldsom kritik, og det havde han det mildest talt forfærdeligt med:

'Jeg har aldrig før prøvet at være upopulær i den størrelsesorden. Jeg kunne ikke lide udsendelsens sensationsprægede prioritering; jeg kom til at virke stejl og udiplomatisk. Jeg kan derfor hverken forsvare udsendelsen, eller sådan som jeg fremstår'.

'Men projektet var en kæmpesucces!'

'Det var ekstremt krævende. Til sidst havde jeg fornemmelsen af, at mit nervesystem tog varig skade, nærmest så jeg rystede over hele kroppen. Det dér med at have så stort et ansvar og hele tiden skulle have alle antenner ude, samtidig med at det skal være maksimalt udviklende, det slider', siger Martin Spang Olsen.

Blandt andet som en konsekvens af disse erfaringer har han nu valgt at give de enkelte projekter fra sig.

'Man behøver ikke at gøre det på min måde. Vores projekt er en filosofi og et netværk mellem professionelle mennesker. Det vigtigste er, at lyd, bevægelse og følelse aktiveres samtidig'.

Selv kommer han nu blot én eller to dage i et projekt - og giver børnene fuld power på.

'Det kan jeg gøre fuldt ud. Så tager jeg ikke det fulde ansvar for projektet på samme måde som før. På den måde kan jeg bruges som vitaminindsprøjtning. Fordi de fleste børn - selv de meget vanskelige - har stor opmærksomhed i en kort tid. Problemet er, hvis man introducerer øvelser til dem og siger: 'Det her skal I lære', så bliver de skideirriterede. De vil gerne gøre det et par gange, men så vil de videre til noget nyt'.

Martin Spang Olsen bliver altså ikke fast underviser i folkeskolen. Men det ændrer ikke ved det, han kalder 'sin mission' i forhold til det samlede uddannelsessystem:

'Jeg har altid vidst, at jeg skulle medvirke til at skabe nogle forandringer. Jeg ved, jeg har nogle redskaber til at gøre noget. Ja, jeg føler mig nærmest tvunget til det. Egentlig ville jeg hellere sidde derhjemme og spille guitar og lave kunst, men jeg bliver hele tiden slynget tilbage i skoleverdenen. Og hver eneste gang den pædagogiske diskussion går i stå, kan jeg med sindsro sige, at jeg kan løse problemerne. Bare folk vil lytte til mig'.

Tv, bøger og hjemmeside

Frem til midten af marts kan tv-udsendelsen 'Eksperimentet 7.v' lånes på amtscentralerne. Derefter kan den købes på DR's arkivsalg, telefon 3520 3824. DR har planlagt en genudsendelse.

Martin Spang Olsen har skrevet to bøger:

'Sang, Dans og Slagsmål' i 1998, forlaget Lindhardt og Ringhof, og 'Organisk Frasering' i 2001, forlaget Edition Wilhelm Hansen.

Læs mere om Operation Udadvendt Energi på www.actnow.dk

Powered by Labrador CMS