Debat

Professoren og stenaldermetoden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 3 under overskriften 'Tilbage til stenalderen' skoser cand.pæd.psych. Poul Billeskov Jansen professor Carsten Elbro, fordi denne som grundlæggende princip i begynderundervisningen går ind for elementprincippet/sekventiel metode/lydmetoden. Det er korrekt, at Elbro hermed 'banker læseundervisningen tilbage til stenalderen', for det drejer sig jo om et kæmpe fremskridt tilbage til Ole Bole-metoden, som dominerede fra 1927 til omkring 1960.

Læseprofessoren omvendte sig fra gættemetoden/ordbilledmetoden/helhedsprincippet til lydmetoden i 1992, som det fremgår af 'Bogen om læsning III'. I hvert fald er den rosværdige omvendelse sket efter 1989, hvor Elbro i 'Bogen om læsning II' om de yngste læseres undervisning skrev: 'Her er der et vist argument for at begynde læseundervisningen med sproglige enheder af en vis størrelse, ikke under ordniveau'.

Andre kloge hoveder har omvendt sig fra gættemetoden til lydmetoden og bør roses og ikke skoses. Blandt de få kendte læsefolk, som har haft mod til offentligt at aflægge vidnesbyrd om deres omvendelse fra tidligere synder, er Lene Møller og Jørgen Frost. Mogens Jansen, Danmarks førende læseforsker gennem en menneskealder, har ikke erkendt (i hvert fald ikke officielt) sit hovedansvar for læsekatastrofen - den største katastrofe i landets historie, menneskeligt og økonomisk, siden anden verdenskrig. Mogens Jansens læsebogssystem 'Huset Højbo' udkonkurrerede 'Ole Bole ABC', efter at Mogens Jansen som forfatter til to lærebøger for seminarierne i 1961 og 1966 nedtonede lydmetoden til fordel for ordbilledmetoden og anbefalede trykbogstaver i stedet for den sammenbundne skrift i begynderlæse- og skriveundervisningen. Katastrofen blev første gang synlig i 1973, da Mogens Hansen for Mogens Jansens arbejdsgiver Danmarks Pædagogiske Institut foretog en undersøgelse, som viste, at den svageste gruppe læsere i anden klasse var vokset fra cirka ti procent i 1966 til cirka 25 procent i 1972.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Heldigvis går nu stadig flere lærere - ikke mindst under påvirkning af Dansk Videnscenter for Ordblindhed og den omvendte læseprofessor Carsten Elbro - ind for lydmetoden, Ole Bole-metoden fra 'stenalderen'. Det er blot ærgerligt, at disse autoriteter endnu ikke har indset, at den sammenbundne skrift i forbindelse med lydmetoden i begynderundervisningen var en stærkt medvirkende årsag til Ole Boles succes gennem generationer med at lære børn i første klasse at læse, skrive og stave ordentligt. En overbevisende argumentation for at bruge sammenbundet skrift i forbindelse med lydmetoden i begynderlæseundervisningen findes i kroniken 'Ole Boles død' i Politiken 1. oktober 1996, som kan hentes på www.laesekursus.dk.

John Brogård

Brønshøj Skole