Debat
0   170

Skævvredne aktiviteter

Seks minutter og niogtredive sekunder tog det for TV2 Nyhederne at sætte fokus på folkeskolen torsdag den 24. januar. Overskriften: Møder tager lærernes tid, og hele befolkningen er nu oplyst om, 'at kun en tredjedel går til undervisning'. En skolebibliotekar oplyste venligst, at hun kun underviste ni timer om ugen og tilmed fandt, at den undervisningstid var mere end rigeligt i en travl hverdag med blandt andet faste møder med kolleger i kommunen, hvor bibliotekstjenesten var i fokus. En række fastansatte lærere i fællesarbejde anvender tid på at fordele en temmelig stor pulje penge til biblioteksaktiviteter, må man tro, eller handler det om, at et ret beskedent budget kræver mange kvindetimer for at få størst muligt udbytte ud af det beskedne? Sættes udgifterne til møderne i forhold til eventuelle køb af materialer, så bliver den tunge del nok udgifterne ved afholdelsen af møderne. Har det virkelig været Folketingets ønske?

Kameraet fulgte en almindelig lærer en hel dag. Her blev det også let at dokumentere, hvor lidt undervisning der var i en sådan hverdag. Læreren var fri for katedertimer, men sandelig optaget af fælles planlægning og møder med kolleger for at få puttet indhold i fælles undervisning. Teamet tildelte tid til indholdsdiskussion for læringen i en klasse for de yngre årgange. Og så kunne tiden samme dag måske også gå til forældreorientering om aftenen. Tv-indholdet levede op til overskriften om den forsvundne undervisningstid. Har Folketinget virkelig ønsket dette?

Artiklen fortsætter under banneret

Der blev også plads til den frustrerede lærer, der ikke fandt, at der var levnet ham mange muligheder for at praktisere det, han var uddannet til, nemlig at undervise. Han lod gerne de mange teamaktiviteter erstatte af effektiv personlig undervisningstid. Har Folketinget ønsket at fjerne manden fra det, han er bedst til?

Det mener formand Anni Herfort, DLF. I udsendelsen forholder hun sig overhovedet ikke til de skævvredne aktiviteter i folkeskolen, men siger, at ansvaret ligger i Folketinget, som har ønsket teampædagogisk tværfaglighed med projektorienterede læringsformer i undervisningsdifferentieret regi. I et svigefuldt øjeblik fralægger hun sig ansvaret for ovennævnte pædagogiske udvikling, som just DLF's pædagogiske udvalg har stået for. Hun turde ikke vedstå sig noget ansvar. Mon Folketinget ønsker dette?

Torben Thomsen

Aars

Svar

Indslaget i TV2 Nyhederne byggede på den gamle sang om, at vi har verdens dyreste folkeskole, fordi lærerne underviser for lidt. For mig var det vigtigt at få aflivet myten om, at 'det er lærernes skyld'. Vi har den folkeskolelov, som Folketinget har vedtaget. Jeg sagde i øvrigt også, at jeg mener, Folketinget har truffet en rigtig beslutning.

Anni Herfort

formand for DLF


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ