Debat

Ulla Tørnæs' karakterræs

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så starter karakterræset! Undervisningsminister Ulla Tørnæs har fløjtet det i gang, som beskrevet i Folkeskolen nummer 49. Andre kvaliteter i folkeskolen som godt miljø, elevers trivsel, nye pædagogiske eksperimenter, udvikling af skole-hjem-samarbejde og så videre må sættes i baggrunden til fordel for testresultaterne. Ellers risikerer din skole at fremstå i offentligheden som en dårlig skole - og hvor mange forældre vil sende deres børn i en dårlig skole? Og hvor attraktivt bliver det for nye lærere at søge arbejde på en sådan skole?

I sig selv er det tankevækkende, at Venstre konstant anser konkurrence som vejen frem til Paradis. Konkurrence skaber vindere, men også tabere! Nogle skoler vil gå styrket ud af karakterræset, men endnu flere vil blive svækket. Det er en gåde, hvorfor Ulla Tørnæs tror, at en skole - stemplet som 'dårlig' - vil kunne forbedre sine testresultater, når der skal slækkes på arbejdet for et godt læringsmiljø og et godt skole-hjem-samarbejde og desuden har svært ved at tiltrække nye, unge kræfter.

Det umenneskelige i Ulla Tørnæs' forslag er imidlertid den ensidige fokus på test og karakter. Bare eleverne kan score gode karakterer til Danmarks karakterbog, er hun tilsyneladende ligeglad med, om de bliver mobbet, får dårlig ryg af at sidde for meget, bliver isoleret i deres egen, målrettede jagt på tocifrede karakterer og ikke får lært om resten af livet!

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Skal prøver indføres allerede i 3. klasse, lærer eleven at tænke målrettet og resultatorienteret - og udvikler dermed en form for egoisme. Samtidig er den enkelte skole tvunget til kun at fokusere på egne resultater og give pokker i resten af landet.

En OECD-undersøgelse viser, at selv om danske elever klarer sig forholdsvis dårligt inden for det faglige, er de gladere for at gå i skole end elever i de fleste lande! Mon ikke det kunne skyldes, at den danske folkeskoles opgave er at ruste eleverne til livet og ikke kun til erhvervslivet? Mon ikke det kunne skyldes, at den danske folkeskole har kvaliteter som undervisningsdifferentiering, praktisk-musiske dimensioner, elevdeltagelse i undervisningen og så videre.

Skoler i socialt belastede områder som for eksempel Vollsmose-skolerne i Odense har andet at tænke på end karakterer og prøver. De må arbejde hårdt for et godt skole-hjem-samarbejde, for integration af de mange forskellige kulturer og for bekæmpelse af vold og social udstødelse af eleverne. Og der er - heldigvis - et stærkt, velfungerende og engageret lærerteam på skolerne. Men herren hjælpe os, hvis Ulla Tørnæs giver skolerne 'dumpekarakterer', fordi deres hårdt belastede lærere og elever ikke kan opfylde de rent faglige krav!

Dermed vil jeg opfordre ledelsen af Danmarks Lærerforening til aktivt at modarbejde Ulla Tørnæs' undervisningspolitik.

Thomas Ammons

Odense